Museïtzar el vi. La proposta del Palau del Cid de Requena

per José A. Jesús-María Romero, director del Palau del Cid – Museu del Vi de Requena

Territori

Museïtzar el vi. La proposta del Palau del Cid de Requena
Museïtzar el vi. La proposta del Palau del Cid de Requena

Els antecedents històrics del Museu del Vi de Requena s’han de buscar en l’enoteca que Alberto Soriano Grau va formar a València el 1945 sota el nom de Museu Internacional del Vi, on reunien vins i licors de tots els continents. La col·lecció va ser adquirida el 1950 pel senyor Francisco Martínez Bermell i donada a l’Ajuntament de Requena en 1954.

La primera instal·lació es va realitzar a la torre de la fortalesa de Requena, on el 1975 va passar a les dependències del Museu Municipal, en l’antic convent del Carme. La col·lecció de 2.532 botelles de vi, juntament amb les més de 250 peces sobre el cultiu de la vinya i la vinificació, formen el gruix dels fons del Museu del Vi de Requena.

El Palau del Cid, edifici datat del s.XV, d'estil gòtic i construït amb carreuat, constitueix el millor de l'arquitectura civil de la vila. En destaquen la volada de fusta treballada i les coronelles. A la façana s’observen un preciós herald que pertany a la família Pedrón, la porta de mig punt adovellada i les finestres conopials.

El fet que aquest edifici compte entre les seues estructures constructives amb tres tipologies de cellers que s’han conservat i recuperat en el procés de restauració és un valor afegir per a ubicar un museu del vi al Palau del Cid.

Així doncs, s’ha realitzat un muntatge que reflecteix la seqüència evolutiva de la cultura de la vinya i el vi al municipi de Requena i la seua comarca, amb materials provinents d’aquesta i fent especial menció al període 1850-1950, època de gran difusió de la vinya i de l’elaboració de caldos en la zona.

La comprensió dels processos d’elaboració és un dels objectius del muntatge, tant en allò referent al cultiu de la vinya com en les tasques i treballs que es desenvolupen al celler. Però els aspectes sensorials, sempre importants en els muntatges museugràfics, en aquest cas fonamentals, i els elements i fases del tast del vi constituiran, en un futur pròxim, la pauta per a ensenyar a veure, a olorar i a beure el vi. Per últim, mostrar les manifestacions culturals nascudes i creades al voltant de la vinya i el vi és un altre dels objectius del museu, on les restes arqueològiques, la mitologia i la religió, la música i la literatura popular tradicional, l'arquitectura o les arts plàstiques aportaran altres aproximacions al món del vi.

Les col·leccions que formen part de la mostra han substituït el seu caràcter antic o de gust pel col·leccionisme, molt notori en la zona, per a adaptar-se a la nova orientació científica, investigadora i educativa.

En qualsevol cas, per les pròpies característiques de l’immoble, la primera i principal peça que cal exposar és l'edifici mateix, tant pel seu reconegut valor històric i artístic com per les diferents estructures per a la vinificació que posseeix.

La distribució de les dependències de l’edifici marca el recorregut del visitant seguint les fases d’elaboració i producció del vi. La visita a les premses i l'accés a la cova-celler inicien el recorregut dels caldos. El trasbals es complementa amb l'exposició d’antigues premses ubicades a la trullola. Per això, en aquesta planta baixa parlem dels cellers i de l’elaboració tradicional del vi fent especial menció als diferents processos tècnics per a l’obtenció dels diferents caldos. Com diem, compten i aprofiten la cova-celler, la premsa i la trullola, que es conserven a l'edifici, i els utensilis d’elaboració, emmagatzematge o transport, que es presenten a la quadra. I s’acompanya aquest conjunt d’un muntatge audiovisual que, combinat amb una maqueta, mostra l’interior d’un celler comarcal de principis del segle XX.

En les plantes superiors s’ha destinat un espai per a la descripció de la singularitat geogràfica de la comarca i l'evolució de l'activitat enològica dels seus pobladors. Representacions fotogràfiques dels paisatges es combinen amb representacions virtuals sobre el territori i la seua gent. Un convit al visitant perquè participe en el coneixement d’aquesta comarca i la seua producció vitivinícola.

Des de les restes arqueològiques fins a utensilis industrials, passant pels documents més destacats de la configuració moderna de La Villa de Requena, permeten al visitant endinsar-se en la memòria que el vi ha deixat a Requena i la seua comarca.

L'exposició dels treballs a la vinya ocupen els espais antigament dedicats a emmagatzemar el raïm i que coincideixen amb la façana sud. Les ferramentes i utensilis del cultiu de la vinya constitueixen aquesta secció. La seqüència terra, planta, raïm, anyada també es ressalta amb panells sobre estratigrafies del sòl i les qualitats que aporta, graelles diferencials de les característiques de les varietats de la planta, gràfics de les parts i els elements que formen el raïm o la seqüència vegetativa de la planta.

La sala noble del segon pis es dedica a l’enoteca i l’aula dels sentits, i en aquesta els elements i parts del tast són els que ordenen la mostra. De fet, els vins elaborats en la zona en són els protagonistes. El color dels vins blancs, rosats i negres, així com les seues alteracions per l'envelliment o com a símptoma de problemes (oxidació); els aromes bons (vainilla, fruital, etc.) i els dolents (humitat, àcid, etc.) en un vi, i els gustos bàsics de les diferents varietats es mostraran a través de panells i dispensadors per a poder aprendre descobrint i experimentant.

Altres elements de la mostra són la taula de colors, els gràfics amb l'estructura fisiològica de la llengua humana i els sabors que percep, i del nas amb aromagrames i esquemes olfactomètrics com a elements importants.

Així, el Museu del Vi de Requena es constitueix, juntament amb l’Escola de Viticultura i Enologia i l’Estació Enològica, en un tercer pilar necessari per al futur del desenvolupament vinícola de la comarca. La formació i la investigació que realitzen les anteriors entitats es complementen amb els estudis sobre la història i la cultura del vi en el món que desenvolupa el museu, activitat que es veurà reforçada en un futur amb les noves instal·lacions dedicades exclusivament a l'arqueologia del vi que estem realitzant al temple de Sant Nicolau, on mostrarem l'evolució de la cultura del vi de la zona des del segle VII aC fins a l'actualitat, des de les premses ibèriques de les Piletes fins als modernistes cellers construïts entre vinyes com a grans llogarets.

 

José A. Jesús-María Romero
Director del Palau del Cid – Museu del Vi de Requena

 

Article publicat en el número 3 de Vicultura. Hivern’19

Només amb el teu suport tindrem viabilitat i independència financera. Amb una aportació de 150€ a la fundació Jordi de Sant Jordi podries recuperar fins al 100% de l'import.

Impulsem Nosaltres La Veu, recuperem Diari La Veu!

Fes-te agermanada ací