Es necessiten professors de valencià, però els filòlegs estan a l’atur

per Col·lectiu Filologia Catalana Activa

Llengua

Es necessiten professors de valencià, però els filòlegs estan a l’atur
Es necessiten professors de valencià, però els filòlegs estan a l’atur

Quina importància es dona a la nostra llengua en el sistema educatiu del País Valencià? Qualsevol pot ser professor de llengua i literatura catalana? Realment el govern de la Generalitat dona suport al valencià? A la Secretaria Autonòmica d’Educació i Formació Professional que dirigeix Miquel Soler hi ha algú que menysprea la nostra llengua o és només una mostra involuntària d’incompetència? Ho sap això, el conseller Marzà? Li importa? Un sindicat valencianista com ara STEPV no diu res?

Darrerament circula la notícia que la Conselleria d’Educació té dificultats per reclutar professors en algunes matèries. Com a conseqüència, ha dissenyat un procés de selecció per sorteig de «places de difícil cobertura», que apareixen cada dijous al seu web. Les places de difícil cobertura són aquelles que no s’han pogut cobrir amb les persones ja integrants de la borsa. Hi ha dos grups que poden participar en la tria, a banda dels interins.

  • L’anomenat «grup 2», format per interins que havien treballat en llocs de diferent especialitat a la qual opten ara. Per exemple, un interí d’Història que sol·licita ocupar una plaça de professor de Valencià es trobaria en el grup 2. Aquest grup té prioritat sobre el grup 3.
  • El grup 3: la gent de qualsevol especialitat que encara no s’ha incorporat a la borsa de treball. 

Com que el nombre de places lliures de professors en Llengua i Literatura Valencianes era prou gran, la Generalitat va establir que qualsevol persona amb un simple c2 podia formar part d’aquest sorteig. Llavors va venir el problema: més d’un centenar de persones amb un c2 de valencià competeix cada dijous amb els graduats i llicenciats en Filologia Catalana per una mateixa plaça. A més, el grup 2 (la gent d’altres especialitats que forma part d’una altra borsa) passa per davant dels filòlegs del grup 3, de manera que arribar a entrar a la borsa com a professor de Llengua i Literatura Valencianes cada vegada els és més complicat.

Ara el lector dirà: d’acord, però en l’especialitat de Matemàtiques, per exemple, passa el mateix, perquè un graduat en Matemàtiques no té prioritat sobre un graduat en Física, Enginyeria o en Informàtica, per exemple. No ens equivoquem: no estem parlant d’això. Si veiem el pdf en el qual la Generalitat Valenciana estableix quines titulacions són compatibles amb l’assignatura que s’ha d’impartir, en el cas de les Matemàtiques veiem que s’han seleccionat només les titulacions científiques (en les quals les matemàtiques s’estudien d’una manera o d’una altra). En canvi, en l’especialitat de la nostra llengua, el pdf apunta més de dues-centes titulacions, de qualsevol àmbit. Pel que fa al cas de l’especialitat en Llengua i Literatura Espanyoles, només els graduats en titulacions que inclouen estudis d’espanyol (que en són ben poques) poden optar-hi.

Però encara hi ha més. Tothom pot accedir a la borsa de professorat en valencià, però els graduats en Filologia Catalana ho tenen ben difícil (per no dir impossible) per optar a les altres especialitats. D’altra banda, un graduat en Filologia Hispànica pot impartir classes de Llatí, de Cultura Clàssica o d’Art Dramàtic (per posar alguns exemples), sempre que acredite que té uns estudis mínims que li permeten fer-ho. En canvi, la Conselleria de Marzà no considera ni tan sols l’opció que un graduat en Filologia Catalana haja cursat també estudis en clàssiques (cosa que permet la titulació) o que s’haja pogut formar en Arts Escèniques. Així, un filòleg en llengua catalana que haja cursat una titulació a l’Institut del Teatre o a l’ESAD de València, per exemple, no té dret a exercir com a professor d’Art Dramàtic, malgrat que tinga tots els títols necessaris que, en cas de ser d’una altra especialitat, sí que li permetrien fer-ho.

Com que les places de difícil cobertura s’atorguen cada setmana per sorteig i les possibilitats d’ocupar-ne són les mateixes per a un graduat de catalana com per a un altre de Bioquímica que no parle valencià, però que haja obtingut el c2 en primer de batxillerat, s’hi ha anat afegint cada vegada més i més gent incompetent en l’esmentada borsa. Però aquest procés de selecció totalment aleatori no perjudica només els graduats en Filologia Catalana: pensem que els nostres joves tenen com a professors de llengua gent que no té competències lingüístiques suficients per ensenyar-los a escriure o parlar correctament. Entre els nostres professors de valencià actuals tenim gent que a penes coneix el Tirant lo Blanch, gent que mai ha llegit Joan Fuster, gent que no sap fer un comentari de text, gent que no sap utilitzar els pronoms febles ni explicar com funcionen els relatius. I tot perquè els nostres gestors polítics consideren que qualsevol persona pot ensenyar el valencià, però no tothom pot ser professor de matemàtiques, ni d’espanyol, ni d’anglés...

La solució no és tan difícil com ens ho volen fer creure. A Catalunya, on també es necessiten professors de català, s’ha establert un sistema de borsa on qualsevol graduat en Filologia Catalana té prioritat per exercir com a professor en Llengua i Literatura Catalanes. Si es necessiten més professors i no hi ha més graduats en Filologia Catalana disponibles, des de la borsa criden gent d’altres titulacions que tinga el requisit lingüístic. El mateix s’hauria de fer ací.

Sembla que la CSIF (Central Sindical Independent i de Funcionaris) va sol·licitar l’obertura d’una borsa com la de Catalunya. Per ara, però, no s’hi ha obtingut cap resultat, cap resposta concreta. Així, mentre circula la notícia que al País Valencià es necessiten professors en Llengua i Literatura Valencianes, els filòlegs competents segueixen aturats. Una bona notícia només: resulta que una de les titulacions amb més sortida professional a les Illes Balears, a Catalunya i al País Valencià és justament la de Filologia Catalana. Mira quines coses. Sembla que algú no ho acaba de pair.

Filologia Catalana Activa és un col·lectiu format per graduats en Filologia Catalana (graduats per la UV o per la UA) que naix amb la intenció de denunciar les discriminacions lingüístiques del català en l'àmbit educatiu, cultural i professional del País Valencià.

 

Només amb el teu suport tindrem viabilitat i independència financera. Amb una aportació de 150€ a la fundació Jordi de Sant Jordi podries recuperar fins al 100% de l'import.

Impulsem Nosaltres La Veu, recuperem Diari La Veu!

Fes-te agermanada ací