Deixar el cotxe i agafar l’autobús per anar a la fàbrica, la nova proposta de la Generalitat

La conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat impulsa un servei d’autobusos llançadora per connectar València amb els polígons industrials que l’envolten

per Daniel Martín

Societat

Alguns usuaris del servei d'autobusos llançadora que connecta amb el Parc Tecnològic i el polígon industrial l'Andana de Paterna. | Foto: Conselleria de de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat
Alguns usuaris del servei d'autobusos llançadora que connecta amb el Parc Tecnològic i el polígon industrial l'Andana de Paterna. | Foto: Conselleria de de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat

Huit i deu del matí. Amb només quatre graus de temperatura, fa fred a València. Especialment per a aquells que com Carolina esperen l’autobús. La seua parada es troba al número huit de la Gran Viade Ferran el Catòlic, just enfront de l’estació d’Àngel Guimerà, el principal intercanviador del metro de la ciutat. Aquesta estudiant d’econòmiques de 21 anys, ara en pràctiques, es protegeix amb uns vellutats guants i una frondosa bufanda de color grana. Prescindeix del capell, la peça de roba que el canvi climàtic havia convertit en objecte passat de moda però que aquest gèlid gener corona els caps de quasi tots els vianants que transiten atrafegats a la recerca del càlid aire condicionat de l’oficina.

Carolina és una de les usuàries de la línia 547, una de les quatre inaugurades aquest 2021 acabat d’estrenar per la conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat. Es tracta d’un servei d’autobús llançadora que connecta València amb els polígons industrials que l’envolten. En concret, amb els de Fuente del Jarro, Parc Tecnològic, Tàctica i l’Andana de Paterna; amb el de l’Ermita, Joan Carles I i Nord d'Almussafes i amb els de la Reva i l'Oliveral de Riba-roja de Túria. Uns complexos empresarials on, segons dades la Generalitat, treballen 89.000 persones.

«Crec que és una iniciativa necessària. Fins ara, les persones que no disposàvem de vehicle ho teníem molt complicat», emfatitza Carolina. L’estudiant en pràctiques apunta que en la línia que ella utilitza, i que connecta València amb el polígon Fuente del Jarro de Paterna, la xifra de passatgers és molt reduïda. «Cinc persones només, en el trajecte que arriba a les huit i quaranta». Amb tot, es mostra convençuda que es tracta d’una aposta de futur. «Només portem sis dies de servei i ja diferents companys de la feina m’han preguntat què tal funciona. Amb el temps la gent farà el pas i deixarà el cotxe. T’estalvies embussos, presses, és econòmic [1,4 euros cada trajecte amb l’opció d’adquirir un abonament mensual per 44 euros] i també contamines menys, clar», conclou l’alumna d’Econòmiques abans de pujar a l’autobús que arriba puntual que, efectivament, només transporta cinc passatgers.

Una de les usuàries de la línia 547 validant el bitllet d'autobús d'aquest nou servei llançadora. | Foto: Conselleria de de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat

De l’autobús on puja Carolina baixa Roberto Orts, inspector de la companyia Edetania que gestiona tres de les quatre línies impulsades per la Generalitat en una iniciativa a la qual aquest 2021 destinarà 484.000 euros. L’altra ha estat concedida a l’empresa Buñol. Orts també es mostra optimista sobre el futur del servei i subratlla que està funcionant «millor del que esperàvem». «Nosaltres no confiàvem que tinguera massa usuaris», reconeix. L’inspector afegeix que ja coneix «cinc o sis persones que han deixat d’agafar el cotxe i que ara utilitzen l’autobús. «No són xifres roïns. Cal recordar que vam començar dijous passat [7 de gener] i només portem una setmana en marxa», emfatitza. Des de  la conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat comparteixen aquesta anàlisi i destaquen que la línia que connecta amb el Parc Tecnològic i el polígon l’Andana de Paterna, la més utilitzada, «ja té 25 usuaris de mitjana cada matí».

Per ampliar la xifra de passatgers, Roberto Orts explica que la companyia i la Generalitat Valenciana estan contactant amb les direccions dels polígons industrials perquè publiciten els autobusos. Des del departament que dirigeix el conseller Arcadi España destaquen el «bon» treball de difusió fet per l’administració en cartelleria, xarxes socials, així com la publicació de la notícia en els mitjans de comunicació. Amb tot, admeten que necessiten temps. Tant per donar-li visibilitat al servei com per fer pedagogia sobre la necessitat de substituir el vehicle privat pel transport públic.

«L’autobús té bona salut»

L’inspector d’Edetania explica que la xarxa d’autobusos que connecta grans ciutats amb municipis de la seua àrea d’influència té «bona salut» en tot el seu conjunt i està «guanyant passatgers». Orts detalla que la majoria d’usuaris la fan servir per traslladar-se a la feina o a hospitals comarcals com el del Camp de Túria, ubicat a Llíria. Amb tot, recorda que per posar en marxa línies noves com les que uneixen València amb els polígons industrials que l’envolten cal que l’administració subvencione el servei. «Per ser rendible, cada trajecte ha de transportar prop d’una vintena de passatgers en el cas dels recorreguts curts [inferiors a 15 quilòmetres], en els llargs més, clar», conclou.

Des de la Generalitat destaquen que, a més de reduir la contaminació i els embussos, el transport públic fomenta «la igualtat d’oportunitats» en atendre les necessitats de «moltes persones que tenen dificultat d'accedir a un lloc de treball en aquests polígons». Així ho creu el conseller Arcadi España, que defensa que l’administració a més de «lluitar contra el canvi climàtic», també està garantint «la igualtat d'oportunitats». «Hi ha molta gent, especialment joves, que busquen una ocupació però que es troben amb la dificultat de no tindre vehicle privat", emfatitza. Secunda aquesta tesi Manuel Martínez, gerent de l’Autoritat de Transport Metropolità de València (ATMV), que recalca que les parades dels autobusos s’han situat en «eixos estratègics com les estacions de Metrovalència d'Àngel Guimerá, Plaça Espanya i Jesús que, al seu torn, connecten amb tota la xarxa de metro». «S'ha buscat donar resposta a tots els torns de treball, tant de matí, migdia, vesprada i nit i fer-ho amb un servei llançadora de temps curts de recorregut per a poder competir amb el vehicle privat i buscant la màxima connectivitat", conclou el gerent de l'ATMV.
 

Usuaris del servei d'autobusos durant el trajecte que connecta València amb el Parc Tecnològic i el polígon industrial l'Andana de Paterna. | Foto: Conselleria de de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat


I Alacant, Elx i Castelló de la Plana?

A més de la xarxa d’autobusos, un altre dels mitjans de transport que tampoc disposa de connexions amb els nuclis industrials és el tren. De fet, en l’àrea metropolitana de València les úniques excepcions són l’estació de Metrovalència de Fuente del Jarro i de la Reva-Loriguilla de la línia C3 de Rodalies.

Més precària encara és la situació a les resta de grans ciutats com Elx, Alacant o Castelló de la Plana, que manquen de qualsevol connexió ferroviària amb els grans nuclis fabrils, un dèficit que la Generalitat no preveu resoldre en breu amb un servei d’autobusos llançadora. Des de la Conselleria recalquen que la iniciativa posada en marxa a València és, a hores d’ara, un programa pilot i que la seva ampliació i exportació a altres ciutats dependrà del seu èxit. Així doncs, caldrà esperar per  comprovar si el servei es consolida o si esdevé una iniciativa fallida. Sembla que només la xifra de passatgers i el temps ho dirà.

 

La publicació d'aquest contingut ha sigut possible gràcies a les més de 500 agermanades de la nova modalitat.
Amb una donació de 150€ a la fundació Jordi de Sant
Jordi és possible recuperar fins al 100% de l'import.

Suma-t’hi! Només amb el teu suport recuperarem Diari La Veu!
Fes-te agermanada ací