La iniciativa ciutadana per protegir les regions nacionals demana l'accés directe dels territoris als fons europeus
La proposta per fer oficial llengües com el català s'apropa a les 40.500 firmes necessàries a l'Estat espanyol per ser tramitada
La iniciativa ciutadana per protegir les regions nacionals demana l'accés directe dels territoris als fons europeus. «Una manera de prestar atenció especial a aquestes regions és establint un mecanisme de finançament separat dins de la política de desenvolupament de la Unió Europea, que siga exclusivament per a les regions nacionals», apunta el portaveu internacional de la Iniciativa Ciutadana Europea, l’hongarès Attila Dabis. La campanya busca «aconseguir una personalitat legal i reconeguda» dins la UE per protegir les regions nacionals que tenen «trets culturals, ètnics o lingüístics diferents». La proposta per fer oficial llengües com el català s'apropa a les 40.500 firmes necessàries a l'estat espanyol per ser tramitada.
La campanya de recollida de signatures acaba el 7 de febrer i se'n necessiten més d'un milió per poder tirar endavant la iniciativa i presentar les propostes a la Comissió Europea. Per ara, Hongria, Romania, Eslovàquia, Croàcia, Lituània i Suècia ja han superat el llindar mínim de suport requerit. En el cas de l'Estat espanyol, per ara s'ha aconseguit el 96% de firmes necessàries.
«Si aconseguim totes les firmes, la Comissió ens haurà d'escoltar, haurà de fer una audiència pública per escoltar els problemes que hi ha a les regions nacionals de dins la unió», assegura Dabis. «Presentarem un full de propostes específiques» per garantir que la Unió Europea protegisca la diversitat cultural i lingüística.
La iniciativa proposa el reconeixement oficial de les llengües pròpies, les mateixes oportunitats d'accés als fons estructurals de la Unió Europea, l'accés a programes que garantisquen el desenvolupament social i econòmic de les regions i que preserven la diversitat cultural, o el compliment dels compromisos internacionals en relació a les minories nacionals per part dels estats membres.
Iniciativa Ciutadana Europea
L’objectiu de la Iniciativa Ciutadana Europea és aconseguir que la política de desenvolupament regional de la UE pare especial atenció a les regions amb característiques nacionals, ètniques, culturals o lingüístiques que són diferents de les regions que les envolten (també denominades regions nacionals).
Si la Unió Europea reconeix les regions nacionals, podran ser la base de legislació comunitària. Per exemple, «Europa podria legislar que el català siga idioma oficial perquè és la llengua pròpia dels Països Catalans», recorden des de l'entitat. Actualment, cal que ho sol·licite un Estat Membre, i cap d’ells ho ha fet.
La iniciativa es va presentar l’any 2013 i van haver de passar sis anys perquè la Comissió Europea la registrara. La recollida de signatures va començar el 7 de maig del 2019. Es necessita un milió de signatures. A finals de l’any passat, se n'havien reunit 1,2 milions. Tanmateix, per tal que la iniciativa prospere, calen signatures de tot el territori de la Unió. Com a mínim de set estats membres. A l'Estat espanyol encara no s’ha assolit el nombre necessari.
Segons manifestava Attila Dabis en una entrevista concedida a Vilaweb: «Parlem de cinquanta milions de persones. I cinquanta milions no és poca gent. Unides, les minories nacionals d’Europa som un poder formidable. Hem de fer visible aquest poder. És una de les coses que volem subratllar i reforçar amb la Iniciativa Ciutadana Europea: les regions nacionals són un poder formidable a Europa, si van unides i actuen. Aquesta iniciativa ho fa fàcil. Un dels objectius clars és el reconeixement. Una vegada tens personalitat jurídica, tens eines legals per on canalitzar les aspiracions nacionals. L’èxit de la iniciativa implicaria el reconeixement legal de les regions nacionals. Cerquem el reconeixement dels Països Catalans dins la Unió Europea, com el de la resta de regions.»
Si la iniciativa aconseguira les signatures, «aleshores la Comissió Europea es veuria obligada a convocar una audiència pública, a seure amb nosaltres, escoltar els problemes que hi veiem i les solucions que proposem. Després, caldria fer lobby perquè es facen els canvis legislatius dins la Unió Europea, mitjançant el Parlament Europeu.»
Només amb el teu suport tindrem viabilitat i independència financera. Amb una aportació de 150€ a la fundació Jordi de Sant Jordi podries recuperar fins al 100% de l'import.
Impulsem Nosaltres La Veu, recuperem Diari La Veu!