Platges no, centres comercials sí

per Joan Canela

Columnistes

 

Al País Valencià han mort per la covid-19 només al mes de gener 1.816 persones. En els mesos de març i abril –amb tothom confinat a casa- van traspassar-ne 1.253. És a dir, que si en el pitjor moment de la primera onada morien 600 persones al mes, ara en són el triple.

Òbviament hi ha molts factors que explicarien aquestes xifres, però si una cosa ha demostrat aquesta pandèmia és que té una gestió diabòlicament complicada i que molts governs que s’havien penjat medalles han acabat per no poder evitar el descontrol. Aquest podria ser el cas valencià, que ha passat de treure pit a lidiar amb una situació totalment fora de control.

Amb tot, el relat mediàtic no sembla ser aquest. Personal sanitari i experts culpen de l’operació «Salvar Nadal» de la virulència de l’actual onada, quan el president Ximo Puig va negar-se a tancar centres comercials i restaurants malgrat els avisos de professionals i, fins i tot, dels seus mateixos socis de govern, però en canvi costa trobar aquesta explicació als mitjans valencians. El dissabte 30 de gener Levante i Las Provincias dedicaven la portada a qüestionar la reobertura de les platges adduint una «allau» de gent que els mitjans gràfics no van ser capaços de copsar.

 

 

L’altra aglomeració que els diaris impresos a València van incloure en portada va ser la cavalcada de Reis de València. Sense entrar a debatre si caldria o no tancar les platges, o si la cavalcada va escapar-se de les mans a l’Ajuntament, ja és força casual que els dos únics aplegaments que han merescut aquest interés informatiu siguen competència de l’alcalde de València, Joan Ribó. I més si tenim en compte que en tots dos casos es tracta d’esdeveniments a l’aire lliure, relativament més segurs que les multituds que van omplir centres comercials durant els dies nadalencs. En canvi, els principals mitjans han passat de puntetes –en el cas que ho hagen esmentat- sobre el vídeo viral de les cues per entrar a l’Ikea d’Alfafar o, fins i tot, sobre el debat públic sobre si aquests grans magatzems havien de deslliurar-se del tancament perimetral encara que cinc municipis de l’Horta sud van patir aquesta mesura a principis de gener.

Està prou estudiada la dificultat dels mitjans a l’hora de contravenir els interessos de grans empreses, que bé poden ser potencials anunciants o bé han trobat altres formes de condicionar la línia informativa. En aquest cas, però, també s’hi pot llegir un clar biaix en contra de determinats partits del Botànic.

 

La publicació d'aquest contingut ha sigut possible gràcies a les més de 600 agermanades.
Amb una donació de 150€ a la fundació Jordi de Sant
Jordi és possible recuperar fins al 100% de l'import.

Suma-t’hi! Només amb el teu suport recuperarem Diari La Veu!
Agermana't ací