Trens de rodalia de RENFE: l’aventura quotidiana

VA COM VA

per Jesús Peris

Columnistes

El passat dijous 5 de febrer, un dia qualsevol, el servei ferroviari de trens de rodalia de València de RENFE va suprimir quinze trens. Els he comptat a partir dels avisos que fa al seu twitter. Per experiència sé que probablement n'hi hagué algun més. Mai és descartable arribar a l’estació i comprovar que el tren que pensaves agafar ha desaparegut de les pantalles sense cap advertència prèvia. I dels retards ni en parle, perquè de fet la majoria dels trens van, en major o menor mesura, amb retard.

Els tuits de renfe són lacònics i rotunds. Per exemple: «#VlcC1 Rodalia 8.25h Gandia-Vlc Nord hui suprimit. Següent tren destinació Vlc Nord 8.40h. Disculpen les molèsties». Així, sense cap explicació. Suprimit. Només falta afegir «por disposición gubernativa» o alguna fórmula semblant. El missatge té la supèrbia arrogant de qui pensa que no té cap explicació a donar, que la gent que podria demanar-la no la mereix.

De vegades, el CM té com humorades, i aleshores ens desitja bona nit, per exemple; o bon cap de setmana. Alguna vegada fins i tot després de desitjar-nos bona nit encara ha anunciat que algun primer tren del matí ha estat suprimit, tot i que segurament els que necessiten agafar-lo per arribar a treballar ja estaran dormint i al dia següent es trobaran amb la sorpresa.

Altres vegades, entre supressió i supressió, ens diu que podem anar al teatre en tren, la qual cosa té gràcia, perquè si et toca la loteria i t’han suprimit el tren tampoc arribaràs. Però els tuits que personalment em cabregen més són aquells en què ens recomanen que, per la covid-19 cal que evitem aglomeracions. Que evitem aglomeracions nosaltres! Tindran barra! Això potser t’ho amollen després d’haver suprimit uns quants trens en diverses línies en hora punta! Provoquen les aglomeracions en trens tancats i després ens diuen que les evitem. Supose que volen dir que no agafem el tren. Fan campanya cada dia perquè la gent agafe el cotxe.

Si un dia et fartes i comences a picar una cassola amb una cullera a l’estació del Nord, com va fer una usuària en gener de 2020, és possible a més que t’envien la policia, que procedirà a identificar-te i, si renegues una mica, en aplicació de la llei mordassa et farà arribar una multa de 800 euros. Això no és un exemple fictici, que ja ha passat. I és que no entenem que ja és prou que no lleven tots els trens i encara es dignen a dur-nos quan a ells els vinga bé. Desagraïts que som, mereixem que caiga sobre nosaltres tot el pes de la llei (mordassa).

Resumint: els trens de rodalia van fatal i, a més que van fatal, ens tracten fatal. Suprimeixen trens contínuament sense explicacions ni posar solucions, dia rere dia, mes rere mes. Provoquen aglomeracions en trens tancats, perquè evidentment les vides dels usuaris de rodalia no els importen massa. «Classe obrera, carn de canó substituïble», pensaran potser. D’eixa manera, a més, desincentiven l’ús del transport públic en una vertadera campanya implícita contra la mobilitat sostenible i a favor dels vehicles privats. I si això no t’agrada, t’envien la policia i et multen.

I tot això mentre s’inauguren trams de l’AVE radial perquè els madrilenys benestants puguen triar a quina província els abelleix anar ràpidament i còmodament emprant uns diners que vindrien molt bé per millorar el servei de rodalia i solucionar els seus problemes estructurals. I José Luis Àbalos i Ximo Puig s’uneixen per una vegada per la il·lusió que a tots dos els fa anar en AVE des d’Elx a Madrid. Qüestió de prioritats, evidentment.

Centralisme, se’n diu d’eixes prioritats. I classisme. El govern més social de la història està que se n’ix.

 

La publicació d'aquest contingut ha sigut possible gràcies a les més de 600 agermanades.
Amb una donació de 150€ a la fundació Jordi de Sant
Jordi és possible recuperar fins al 100% de l'import.

Suma-t’hi! Només amb el teu suport recuperarem Diari La Veu!
Agermana't ací