L'IES Clot del Moro de Sagunt mostra el seu rebuig a la Llei de Plurilingüisme

El claustre de l'institut ha fet públic un comunicat en què rebutja la llei per la qual es regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià davant la seua imminent implantació

per NLV

Llengua

Lectura del comunicat del claustre de l'IES Clot del Moro de Sagunt | IES Clot del Moro
Lectura del comunicat del claustre de l'IES Clot del Moro de Sagunt | IES Clot del Moro

El conjunt de professores i professors de l'IES Clot del Moro de Sagunt (el Camp de Morvedre) ha fet públic un comunicat en què mostra «la preocupació per la situació en què quedarà el valencià» quan s'implante la Llei 4/2018 de 21 de febrer de la Generalitat, per la qual es regula i promou el plurilingüisme al sistema educatiu valencià. «El model plurilingüe, tal com està redactat, és un atac frontal contra el valencià», s'hi afirma. Perquè «la reducció dràstica d’hores d’ensenyament en valencià en favor del castellà i de l’anglés serà un colp mortal per a la llengua, atès que en la resta d’àmbits socials (mitjans de comunicacions, etc) la presència del valencià és minoritària, quan no inexistent».

A més, s'hi assenyala que, «actualment, l’escola és l’únic espai on el valencià gaudeix d’una certa valoració social i una pèrdua d’hores equivaldrà a una pèrdua de competència lingüística». Per això, «ens trobem en una situació diglòssica que minoritza el valencià en absolutament tots els contextos socials». I s'hi afegeix: «No és la primera volta que governs han tractat d’implantar models trilingües, venuts com a models enriquidors, amb l’únic objectiu de fer desaparéixer a poc a poc de les escoles les llengües pròpies de les comunitats amb llengua cooficial, com ha estat el cas gallec o balear. Tenim present i som conscients de quina és actualment la situació social del valencià entre el nostre alumnat i aquesta llei no permet promoure el seu ús ni millorar la situació. Al contrari, el decret suposa un retrocés molt greu en la normalització lingüística als centres i a la societat».

clot-del-moro from Diari La Veu on Vimeo.

Pèrdua de la qualitat educativa

D'altra banda, en el comunicat, també s'hi apunta que «la introducció del plurilingüisme a l’ensenyament secundari suposarà una considerable pèrdua de qualitat de l’aprenentatge degut al sotmetiment dels continguts a l’aprenentatge de la llengua estrangera». En aquest sentit, el claustre de l'IES Clot del Moro de Sagunt afirma: «Fer servir l’anglès com a llengua vehicular de les matèries no lingüístiques impedeix acomplir els objectius i assolir els coneixements necessaris així com motivar el nostre alumnat, despertar la seua curiositat i fer-los desenvolupar un pensament crític i de reflexió al voltant del que aprenen. La necessària construcció de discursos escrits i orals al voltant de conceptes abstractes requereix la utilització d’una llengua pròpia. Emprar una llengua estrangera implica un empobriment en els continguts, la metodologia i les finalitats dels ensenyaments. A més, els equips docents no som només transmissors de coneixements. Som principalment, educadors i educadores. I cal recordar que la llei ens obliga a ser-ho. Aquesta “altra” educació (relacional, de valors, d’acompanyament de l’alumne/a) no es pot fer en una llengua estrangera».

Aquesta llei serà una barrera per a bona part de l'alumnat

Així mateix, el professorat d'aquest centre del Camp de Morvedre pensen que «aquesta llei entra en conflicte amb la llei d’inclusió i serà una barrera per a estudiants que, per diversos motius, arriben a les classes sense un bon nivell d’anglés». Tenen com a referència l’experiència d’aquest tipus de programes a altres comunitats autònomes, com ara Madrid i Andalusia, «on ha quedat clarament demostrat el fracàs absolut d’aquests models». A Madrid, per exemple, després de deu anys «d’experiment», hi ha «una generació amb considerables mancances de coneixements, sense una millora clara en el nivell d’anglés i amb una escola pública completament segregadora, ja que tot aquell alumnat amb coneixements baixos d'anglés ha quedat automàticament relegat». A més, «la nova barrera lingüística que s’imposa al nostre alumnat no fa si no engruixar la bretxa social i posar encara més traves a les famílies amb menys recursos i situacions socioeconòmiques complicades». Per tant, «l’escola en lloc de complir amb la seua funció social igualadora i reduir les diferències, no farà més que augmentar-les».

Preocupació per la situació del francés

Per a concloure, el comunicat també mostra preocupació pel francés: «Aquest projecte està enfocat quasi exclusivament a la millora de l’anglés i ens preocupa molt la situació en què quedarà el francés com a llengua dins dels nostres centres. Així com la situació de l’alumnat que tria francés com a primer idioma. Pensem que això aboca, sense remei, a la desaparició del francés en els instituts».

A tots aquests punts, «cal afegir les presses en la implantació (ja per al curs vinent), les presses en la gestió (organitzar tot això en poques setmanes), la falta de previsió (tota la secundària de colp), la falta de debat (l'equip docent sentim que ningú ens ha preguntat), etc». Per tot això, «demanen a la comunitat educativa (alumnat, famílies, professorat, sindicats, partits polítics, administració i societat en general) que es plante i diga: NO a segregar dins de l’escola pública! NO a imposar barreres! NO a renunciar a un ensenyament públic de qualitat! NO a l’enfonsament definitiu del valencià!»

Agermana't
Cada dia estem més prop d'aconseguir l'objectiu de recuperar Diari La Veu. Amb una aportació de 150€ podràs obtindre una devolució de fins al 100% de l'import. Et necessitem ara. Informa't ací