Un supermercat per canviar la societat

Som Alimentació és el primer establiment d’alimentació, higiene i cosmètica de València impulsat per consumidors

per Daniel Martín

Societat

El supermercat Som Alimentació a València | Daniel Martín
El supermercat Som Alimentació a València | Daniel Martín

«Tu creus que podria aprofitar les fulles per fer un caldo?». Ho pregunta Pau, un dels 683 socis de Som Alimentació, a Teresa, una de les quatre persones treballadores del primer supermercat cooperatiu impulsat per consumidors de València mentre ella va pesant i apuntant cada un dels articles. Una operació llarga, es tracta de la compra de la setmana, i que inclou el pesatge d’alguns dels aliments. El tràmit es prolonga durant uns quants minuts, però a diferència del que és habitual, els dos semblen gaudir-lo i l’aprofiten per compartir receptes i gustos culinaris. Quasi semblaria que intenten demostrar que existeix una alternativa al model de consum dominant, però també al ritme frenètic cada vegada més extés.

Són les 12h del migdia i l’assistència de socis i clients és constant a la botiga que la cooperativa té al barri de la Saïdia de València, almenys, de tants com permet el coronavirus. L’aforament màxim és de sis persones, i sovint, algunes han d’esperar per poder entrar. Una escena que confirma l’èxit d’un projecte que va nàixer el 2016 de la mà de quatre activistes de l’agroecologia i els grups de consum. L’octubre del 2017 el somni començava a agafar cos gràcies a una campanya de finançament en la que van participar 72 socis fundadors. Quasi un any després, al maig del 2018, el supermercat obria les seues portes amb 291 membres. Des d’aleshores, no ha parat de créixer, i va tancar el 2020 amb un augment de les vendes del 53%, un increment afavorit pel tancament de la restauració. També va pujar un 14% la xifra d’associats i aquest març del 2021 són ja 683, el 55% dels quals són dones. «És un molt bon balanç i ens ha de permetre fer inversions en l’establiment i augmentar salaris», explica Fernando Navalón, un dels empleats i l’encarregat d’atendre els mitjans de comunicació.

El supermercat Som Alimentació de València | DM

Una de les sòcies és Asunción, a qui precisament aquest matí li ha tocat esperar a la porta. Aprofitem l’oportunitat per conversar amb ella. Ens explica que allò que més valora del projecte és «el tracte humà i l’ambient familiar». També fa cua Raquel, una client habitual, tot i que no associada, que ens diu que allò que més l’atrau és «la qualitat i el preu del producte fresc». El més contundent és Pau, amb qui xarrem quan ja enfila cap a casa. Ens comenta que considera la cooperativa com un «projecte polític». «Som Alimentació és una iniciativa que planteja una alternativa a la gran distribució, que és un model insostenible, injust amb els productors i concebut per generar beneficis per als seus propietaris».

Amb els seus testimonis, Asunción, Raquel i Pau han resumit bona part dels principis que defineixen els incipients supermercats cooperatius impulsats per consumidors i del que Som Alimentació és un dels pocs representats a l’estat espanyol. A banda de a València, només hi ha a Saragossa, Getafe, Iecla, Sant Vicent del Raspeig, Castalla, Madrid, Mallorca, Manresa i Mataró. A ells, se sumaran en breu cinc projectes que estan gestant-se a Olot, Madrid i Barcelona.

Socis i clients del
supermercat Som Alimentació de València | DM

Quasi tots s’inspiren en projectes com el parisenc La Louve, el belga Bees o, el primer de tots, el novaiorqués Park Slope Food, que actualment té més de 17.000 socis i una facturació de 50 milions d’euros anuals. Malgrat compartir una filosofia bàsica, entre ells, hi ha diferències. Al del barri de Brooklyn només poden comprar els socis, que obligatòriament han d’aportar 2,45 hores de treball al mes. «El seu objectiu és sobretot ajuntar molta gent i així constituir-se en una alternativa al model de la gran distribució, i ho aconsegueixen», explica Navalón.

A diferència de Park Slope Food, el 80% dels productes que es venen a Som Alimentació són ecològics. També és clau la proximitat, i a les seues prestatgeries podem trobar arròs del Parc Natural de l’Albufera, verdures de Carpesa, vi de Fontanars dels Alforins, oli de Millena, formatge de Catí, gel de bany de Pedreguer, dentífric de Terrassa o mantega gallega. A més, potencien la compra a granel, tant dels articles més habituals en aquest format com són llegums, cereals o fruits secs, com de xampú, detergent o rentavaixelles. Només cal portar un envàs buit de casa, que també es pot comprar a la botiga, i omplir-lo amb la quantitat que es desitja. 

Socis i clients del
supermercat Som Alimentació de València | DM

Per fer possible el projecte, a més d’una quota inicial de 50 euros, els socis han d’aportar quatre hores de treball mensual, opció que trien el 25%, o sis euros, la via escollida per la majoria (75%).

Tot i que el supermercat està obert a qualsevol ciutadà, els socis gaudeixen d’un descompte. Per exemple, si per un quilo d’arròs blanc ecològic de la Denominació d’Origen Parc Natural de l’Albufera els membres de la cooperativa han de pagar 1,15 euros, la resta han d’abonar 1,39.

Precisament el preu és un dels elements que molts ciutadans addueixen per no comprar productes ecològics, de proximitat i comerç just. Un comportament davant del qual Pau es mostra comprensiu. Aquest professor de Filosofia explica que ell «ara» es pot «permetre» fer tota la compra de la setmana a Som Alimentació, però que abans d’aprovar les oposicions no podia. «Potser comprava la meitat ací i l’altra meitat en altres llocs», ens detalla. Amb tot, matisa que al contrari del que es creu, als supermercats cooperatius els productes no són sempre més cars. «Hi ha alguns que sí, com els cosmètics, però en la qüestió alimentària, és fins i tot més barat».

El supermercat Som Alimentació de València | DM

Un pèl més escèptica és Amparo, una veïna del barri de 76 anys que també abandona el supermercat amb un carro ben ple. «Totes les setmanes la meua germana i jo ens gastem entre 110 i 120 euros perquè ho comprem tot ací», assegura. «Jo no soc sòcia, però la meua germana sí, i com vivim juntes... Ella diu que el primer és la salut i que no importa el preu. Jo, no sé, a vegades ho veig un poc car i, a més, només hi ha verdures i fruites de temporada, però això sí, el que hi ha és de molta qualitat», ens explica.

Navalón reconeix que tot i que a Som Alimentació tenen alguns productes més barats que les grans cadenes de distribució, en conjunt l’agroecologia «pot ser més cara en origen, un altra cosa és el preu de venda que pot ser més alt o més baix en funció dels marges que introdueix la cadena de distribució alimentària, perquè hi ha costos que no es poden rebaixar si no és a canvi de renunciar a la qualitat o a pagar un preu just als productors». «La solució no és precaritzar ni apostar per un sistema alimentari insostenible mediambiental i socialment, sinó augmentar els salaris, canviar l’escala de valors i modificar allò en què prioritzem gastar-nos els diners», conclou.

Agermana't

Cada dia estem més prop d'aconseguir l'objectiu de recuperar Diari La Veu. Amb una aportació de 150€ podràs obtindre una devolució de fins al 100% de l'import. Et necessitem ara. Informa't ací