Ana Teresa Ortega explora els «límits» de la fotografia al MACA

El Museu d'Art Contemporani d'Alacant presenta una mostra del treball de la fotògrafa alacantina, Premi Nacional de Fotografia 2020

per NLV

Cultura

El Consorci de Museus investiga en el MACA els «límits» de la fotografia amb l'obra d'Ana Teresa Ortega
El Consorci de Museus investiga en el MACA els «límits» de la fotografia amb l'obra d'Ana Teresa Ortega | GVA

El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana presenta l'exposició Ana Teresa Ortega. El pensament exiliat al Museu d'Art Contemporani d'Alacant (MACA), que ha comptat amb la col·laboració de l'ajuntament de la ciutat. La mostra investiga els «límits» del treball de la fotògrafa alacantina, Premi Nacional de Fotografia 2020, i forma part del festival de fotografia, PhotoAlicante.

Ortega va ser una de les primeres artistes que des de l'àmbit de la fotografia va trencar, a la fi dels anys 80 i començaments dels 90, amb el mètode fotogràfic tradicional i va traslladar la imatge a nous suports, amb les seues foto-escultures.

Segons el director del Consorci, José Luis Pérez Pont, l'obra d'Ana Teresa Ortega «constitueix una part fonamental per entendre el desenvolupament de l'art contemporani al nostre territori i també des del punt de vista estatal, en l'àmbit de la fotografia».

El director del Consorci de Museus ha recordat, a més, el «suport» de la institució museística al festival PhotoAlicante amb l'obra de tres dones creadores, dues d'elles alacantines, reconegudes amb el Premi Nacional de Fotografia, Cristina de Middel (2017) i Ana Teresa Ortega (2020), a més del treball de la valenciana, Rocío Villalonga.

El 2019 el Consorci de Museus li va dedicar una mostra retrospectiva a tota la seua trajectòria, Ana Teresa Ortega. Passat i present, la memòria i la seua construcci», dins de la convocatòria «Trajectòries». Entre les obres que es van mostrar es va poder veure la peça de la seua sèrie Pensadors #4 W. Benjamin, A. Valente, J. Joyce (2002) que s'exhibeix al MACA. Una peça en què  el pensament sobre l'herència intel·lectual del segle XX i la seua transmissió es fan imatge. A partir d'un joc entre instal·lació i fotomuntatge, es projecten rostres d'escriptors sobre espais arquitectònics buits.

Les imatges mostren aquests retrats, extrets d'enciclopèdies, sobre façanes, murs interiors, corredors o en obertures de portes i escales: el rostre gegantí de Walter Benjamin es talla a la cantonada d'una fàbrica; la mirada d'Ángel Valente s'enquadra entre pilars de ciment, Joyce sembla sospirar, meditabund, sobre una persiana.

Agermana’t

Cada dia estem més prop d'aconseguir l'objectiu de recuperar Diari La Veu. Amb una aportació de 150€ podràs obtindre una devolució de fins al 100% de l'import. Et necessitem ara. Informa't ací