Dos claustres de museus acolliran els balls urbans de Dansa València

El festival torna el 2021 amb 25 companyies, quatre estrenes absolutes i quatre premis de dansa del Ministeri de Cultura

per NLV

Cultura

La dansa comunitària de Mey-Ling Bisogno, en Dansa València
La dansa comunitària de Mey-Ling Bisogno, en Dansa València

La 34a edició de Dansa València comptarà amb les actuacions de 25 companyies durant els huit dies del festival i tindrà  com a novetat que els tradicionals muntatges artístics urbans passaran de les places de la ciutat als claustres del Museu de Belles Arts i del Centre del Carme (CCCC), per tal de complir les restriccions. 

Aquestes propostes de carrer es duran a terme el cap de setmana del 10 i l'11 d'abril. La resta de dies hi haurà dansa repartida en onze espais culturals de la ciutat. En la programació destaquen quatre estrenes absolutes de companyies valencianes i quatre premis de dansa del Ministeri de Cultura.

«És un festival molt compromés i sobretot segur, un reflex de la multitud d'emocions que estem vivint: fòbies, inseguretat, soledat, buit, però també ressorgiment, celebració i esperança», ha assenyalat la seua nova directora artística, Mª José Mora, en la presentació al Teatre Principal, després de mesos de preparació al costat de la seua predecessora, Mar Jiménez.

Entre les 25 companyies, n'hi ha deu de valencianes i quinze de Catalunya, Madrid, País Basc, Andalusia, Balears, Canàries, Extremadura i Navarra. Dansa València marca l'inici dels festivals d'arts escèniques en viu i «demostra que amb voluntat, esforç i il·lusió es pot programar amb seguretat. El públic necessita respirar dansa i el sector mostrar les seues propostes», ha reivindicat la secretària autonòmica de Cultura, Raquel Tamarit.

La primera de les quatre estrenes absolutes serà Rebel·lió, de Marea Dansa (València), el 14 d'abril al Teatre Martín i Soler del Palau de les Arts. Aquesta producció de Teatre Escalante és una de les quatre que formen part del cicle Danseta per als xiquets. La coreografia està signada per Olga Pericet, que va aconseguir la màxima distinció del Ministeri el 2018

La alcoiana Paula Serrano també li ha donat un enfocament social a la seua proposta, sobre la diversitat funcional. Abans que tots ho sàpiguen, el 15 d'abril a Espai Inestable, investiga com crear una coreografia sense fer servir el sentit de la vista.

Un dia després, a La Mutant, Mou Dansa (València), aborda a Fake Life «la malaltia dels nostres dies, en relació a l'atenció residual, l'autoengany, la imposició social i l'aparença», tal com reconeixen els mateixos components de la companyia.

I Titoyaya Dansa (València) fa la seua posada de llarg amb el segon espectacle de dansa inclusiva, Solitud, el 17 d'abril al Rialto. És una obra intergeneracional, multicultural i multidisciplinar amb un elenc heterogeni format per gent gran, ballarins de la companyia i joves extutelats en procés d'emancipació.

Una altra obra premiada el 2009 pel Ministeri de Cultura, programada en el cicle Moviments Urbans, és el solo Bach, de Mal Pelo (Girona), guardonada el 2009.

El sevillà Israel Galván, reconegut el 2005, representa el 15 d'abril al Teatre El Musical (TEM) un altre solo, El amor brujo. Gitanería en un acto y dos cuadros. A partir de la vibració de les cordes d'un piano i del cant de David Lagos, el ballador transforma en moviment una de les peces més emblemàtiques i internacionals de la música de Falla.

I el canari Daniel Abreu, Premi de Dansa 2014, també afronta el 14 d'abril el solo El hijo, una peça en la qual a través de la poètica de la imatge i del so reflexiona sobre l'experiència de la filiació, la relació amb els cicles naturals i els sistemes.

Com a colofó, tant Núria Guiu (Barcelona) com el col·lectiu Kor'sia (Madrid) indaguen en les conseqüències emocionals d'una societat hiperconnectada. La catalana, també estudiant d'antropologia i instructora de ioga, qüestiona en Spiritual Boyfriends, el 18 d'abril a Carme Teatre, el paper d'internet en relació al diví, la immaterialitat, l'amor, el poder o les polítiques neoliberals i les seues tècniques de control social i vigilància.

Aquests són només alguns dels espectacles que es podran veure durant els huit dies del festival. Uns dies en què també hi haurà espai per a les presentacions de llibres, les projeccions, els tallers i les xerrades i trobades professionals després de les funcions.

Agermana't

Cada dia estem més prop d'aconseguir l'objectiu de recuperar Diari La Veu. Amb una aportació de 150€ podràs obtindre una devolució de fins al 100% de l'import. Et necessitem ara. Informa't ací