L’IES Joan Fuster de Sueca fa públic un manifest contra la Llei de Pluriligüisme

El claustre de l'institut demana la paralització i derogació de la norma per la qual es regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià

per NLV

Llengua

L’IES Joan Fuster de Sueca fa públic un manifest contra la Llei de Pluriligüisme
L’IES Joan Fuster de Sueca fa públic un manifest contra la Llei de Pluriligüisme

El claustre de l'Institut d'Educació Secundària Joan Fuster de Sueca, el centre més gran de la Ribera Baixa, ha fet públic un manifest en què demana clarament la paralització i  derogació de la Llei de Plurilingüisme. El manifest demostra que les entrevistes amb la directora general d'Innovació Educativa i Ordenació, Margarida Castellano, no han convençut en absolut el professorat que van impulsar la protesta contra el PEPLI i que la mobilització continua.

En el comunicat, el claustre de l’IES Joan Fuster mostra el seu malestar i desacord amb la llei 4/2018 que regula el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià i l’elaboració del projecte lingüístic de centre perquè «l’establiment de projectes plurilingües comporta una especial complexitat en tots els ordres de l’organització dels centres» i, a més, «la implantació d’aquest projecte lingüístic es fa en contra de la voluntat del professorat, ja que ni és progressiu ni es pot realitzar amb criteris pedagògics, perquè depén dels títols de capacitació en llengua estrangera existents en els diferents departaments».

També palesa la seua desavinença perquè «la metodologia de l’Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengües Estrangeres, per la qual els idiomes estrangers són el mitjà per a treballar continguts específics d’altres àmbits competencials, i en què es basa aquesta llei de promoció del plurilingüisme, està clarament enfrontada a l’aprenentatge significatiu i pedagògicament dificultarà greument l’adquisició de les competències mínimes i necessàries dels alumnes». 

En aquest sentit, el claustre remarca que «fins i tot es podria produir l’efecte contrari, ja que l’alumnat pot adquirir mals hàbits lingüístics i una manca de vocabulari en les matèries vehiculades en llengua estrangera i en llengües diferents curs rere curs».

D’altra banda, apunta que «l’establiment dels percentatges que esmenta la llei no té en compte ni el context socioeducatiu ni demolingüístic ni de l’entorn del centre ni la història ni l’esforç que ha fet tota la Comunitat Educativa per a la promoció de l’ensenyament en valencià». I això, «malgrat que al Preàmbul de la Llei assenyala que hi ha un acord quasi unànime sobre la necessitat de l’ús vehicular de la llengua minoritzada perquè aquesta siga la majoritària, i que, com assenyala l’article 13, el projecte lingüístic de centre formarà part del projecte educatiu de centre»

A més, considera que s’estableix «un clar greuge comparatiu, ja que permet l’excepcionalitat en determinades zones geogràfiques».

Per aquests motius, el claustre de l’IES Joan Fuster de Sueca «mostra el seu rebuig a aquesta llei de plurilingüisme i demana la seua immediata paralització i  derogació», conclou.

Cal recordar que, a més del primer manifest, Centres pel valencià, al qual es van adherir 70 instituts,  hi ha el manifest de l’IES Clot del Moro de Sagunt (el Camp de Morvedre) i el manifest signat per Plataforma per la Llengua i els sindicats universitaris.

Agermana't

Cada dia estem més prop d'aconseguir l'objectiu de recuperar Diari La Veu. Amb una aportació de 150€ podràs obtindre una devolució de fins al 100% de l'import. Et necessitem ara. Informa't ací