Edel Rodríguez i les seues caricatures de l'era Trump, al Centre del Carme

«Els cartells són cultura i les formes més directes de comunicar amb el públic», defèn l'il·lustrador

per NLV

Cultura

El CCCC de València acull per primera vegada en un museu la caricatura de l'era Trump d'Edel Rodríguez
El CCCC de València acull per primera vegada en un museu la caricatura de l'era Trump d'Edel Rodríguez

El Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC) de València reuneix per primera vegada en un museu les il·lustracions més crítiques amb l'era de l'expresident dels Estats Units Donald Trump firmades per l'artista cubà Edel Rodríguez.

Amb el títol Edel Rodríguez. Agent taronja, l'espai cultural valencià exhibeix, fins al pròxim 12 de setembre, una selecció de les seues famoses portades en la revista nord-americana Time o l'alemanya Der Spiegel caricaturitzant Trump. El CCCC es converteix així «en el primer museu del món a mostrar més d'un centenar de les caricatures de Trump realitzades per Edel Rodríguez reconeixent-les com a obres d'art».

Així s'ha posat en relleu en la presentació de la mostra, en la qual han participat el director del CCCC, José Luis Pérez Pont; i el comissari de la mostra i codirector del Festival DocsValència, Nacho Navarro. L'artista, Edel Rodríguez, ha intervingut per videoconferència.

Director d'art de la revista Estafe, seues són algunes de les portades internacionals més impactants dels últims anys, com les icòniques imatges d'un Donald Trump sostenint el cap recentment decapitat de l'Estàtua de la Llibertat, en la revista alemanya Der Spiegel, solament unes setmanes després de proclamar-se president dels EUA; un Trump a punt de devorar la Terra, o el rostre de l'expresident fonent-se, en una altra mítica portada de la mateixa publicació mesos abans de la seua elecció, durant la campanya electoral.

Edel Rodríguez, portada de Time (millor portada de l'any 2016) i portada de Der Spiegel (2017)

La selecció, produïda pel Consorci de Museus amb la col·laboració del Festival DocsValència, té el seu origen en la investigació realitzada per Nacho Navarro per al seu documental entorn de la figura de Vicent Miguel Carceller, l'editor de la revista La Traca, afusellat durant el franquisme, un dels majors actes de repressió contra la llibertat d'expressió a Espanya.

«Estava organitzant el documental Carceller, el hombre que murió dos veces i els preparatius per a viatjar als Estats Units en busca de respostes que ens permeteren veure amb perspectiva els llaços que unixen el passat i el present; analitzar com des que l'editor de La Traca fóra afusellat en la paredassa de Paterna fins als nostres dies, l'atac contra la premsa i, especialment, contra els il·lustradors són una constant», ha explicat l'especialista.

Edel Rodríguez (El Gabriel, Cuba, 1971), «il·lustrador en cap dels Estats Units», va arribar al seu país d'adopció l'1 de maig de 1980, a bord del Nature Boy, com un més entre els milers de "marielitos" que el castrisme va expulsar de la illa, una experiència que ha marcat la seua manera de ser i estar en el món.

«En aquest país ningú hauria d'haver d'estar callat o no parlar. Això és el que era el somni americà per a mi». Amb aquesta màxima, Rodríguez s'ha erigit en un dels il·lustradors més influents del món des de Der Spiegel o Time.

La llibertat des de la qual encara la seua obra ha sigut un revulsiu per a l'art gràfic internacional en crear una imatgeria explícitament política, però ha anat més enllà en establir una relació personal amb el públic en permetre l'ús de les seues imatges per a mobilitzacions socials.

El director del CCCC, José Luis Pérez Pont, presentant l'exposició

L'artista ha asseverat que per a ell és «un honor» tindre aquesta exposició a l'estat espanyol, d'on procedeix la seua família. A més, ha mostrat la seua satisfacció per «tindre aquesta exposició en el CCCC, un centre de cultura, perquè les revistes i els cartells són cultura, són del públic, són les formes més directes de comunicar amb el públic».

Per a l'artista ha arribat el moment també de poder exposar aquestes obres als Estats Units, on li agradaria veure-les «en un espai com el Smithsonian a Washington DC, un lloc que marca la història i la cultura dels Estats Units». Finalment, Rodríguez ha defès que «l'únic compromís que té un artista per a poder cridar-se artista és treballar i crear».

Per la seua banda, José Luis Pérez Pont ha recalcat que «la sàtira, la crítica i l'humor estan en l'ADN d'una societat lliure». «L'exposició d'Edel Rodríguez obri des del CCCC una bretxa en la consciència col·lectiva sobre la llibertat d'expressió i de creació. El CCCC s'erigeix com un vehicle transmissor del pensament i de la cultura crítica, a través de la il·lustració, gràcies al treball d'Edel Rodríguez, una obra espectacular no solament des del punt de vista estètic sinó per la forma tan clara i directa del seu missatge», ha afegit.

Més de 120 obres i varietat de formats

Edel Rodríguez. Agente naranja reuneix 124 obres en diferents formats dedicades en exclusiva a les seues il·lustracions sobre Donald Trump. Nacho Navarro ha destacat el treball desenvolupat pel director artístic de l'exposició, Jero Bono, «que ha plasmat les il·lustracions que estem acostumats a veure en paper en escultures».

Huit siluetes corpòries realitzades a grandària real del protagonista de l'exposició, Donald Trump, envolten el claustre gòtic del CCCC. La figura de Trump transforma l'arquitectura del centre d'art, com a avantsala a l'exposició.

A l'entrada de la sala una silueta en relleu de Joe Biden es troba recomponent el cap de l'Estàtua de la Llibertat amb la llum de la torxa encesa, «il·lustració de les més polèmiques que ha creat l'artista», ha explicat el comissari.

En les parets de l'exposició, a l'estil de Street art o art de carrer, es mostren diferents pòsters, així com una selecció d'il·lustracions i caricatures de Donald Trump i les principals i més controvertides portades de les revistes internacionals esmentades.

Una altra silueta de gran format, que sembla estar en flames, presideix la sala. Es tracta de la il·lustració Year one, que es va publicar en la revista Time amb el cap de Trump en flames, arran del seu primer any de mandat.

Completa l'exposició una caixa negra a manera de sala de cinema on es projecta una peça audiovisual, en dos parts: una biografia animada amb diferents episodis de la vida i obra de l'artista, i un avançament, a l'estil making of, de la seua intervenció en el documental Carceller, el hombre que murió dos veces.

 

Agermana't

Cada dia estem més prop d'aconseguir l'objectiu de recuperar Diari La Veu. Amb una aportació de 150€ podràs obtindre una devolució de fins al 100% de l'import. Et necessitem ara. Informa't ací