Compromís i la Comissió Ciutat-Port rebutgen la decisió del govern espanyol que permet l'ampliació del port de València

Per la seua banda, la Confederació Empresarial Valenciana (CEV) mostra «satisfacció» per l'informe elaborat per Ports de l'Estat i demana que s'adjudique l'ampliació «tan ràpid com siga possible»

per NLV

Territori

El port de València
El port de València

Compromís ha expressat el seu rebuig a la decisió de Ports de l’Estat, organisme que depén del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, que dona «llum verda» a l'ampliació del port de València, una actuació que la coalició considera «insostenible». Així mateix, ha exigit la paralització de l'actual projecte d'ampliació nord i ha instat a l'Autoritat Portuària de València a dur a terme un nou pla estratègic que «tinga en compte l'emergència climàtica, sanitària i econòmica actual» i que «respecte l’opinió de la ciutadania i de la ciutat».

La formació, en un comunicat, ha alertat que aquesta decisió és «contrària a la Declaració d'Emergència Climàtica feta tant pel propi Govern espanyol el 2020 com per la Generalitat Valenciana» i «atempta directament contra la lluita contra el canvi climàtic».

Per a la coalició, resulta «incomprensible» que «només un dia després» de l'aprovació al Congrés de la Llei de Canvi Climàtic, Ports de l'Estat haja donat el vistiplau a l'ampliació nord del port de València.

La plataforma ciutadana Comissió Ciutat-Port ha acusat Ports de l’Estat d’«eludir les seues responsabilitats» en l'ampliació nord del port, que «podria ser il·legal», i ha lamentat el seu «comportament abstencionista» perquè «ha evitat pronunciar-se sobre la qüestió clau de l'impacte en el medi ambient i la salut». El col·lectiu ha manifestat la seua disposició a «mobilitzar la societat civil i acudir als tribunals» davant de Ports de l'Estat i l'Autoritat Portuària de València (APV) «en defensa el dret a la salut i del medi ambient que la Constitució reconeix», i a «exigir responsabilitats fins a les últimes conseqüències».

Davant aquesta situació, la Comissió Ciutat-Port ha demanat que es faça públic l'informe que «justifica la decisió» de Ports de l'Estat, així com el projecte definitiu de les obres que pretén realitzar l’APV.

Per a la plataforma, la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA), fruit d'una avaluació ambiental «duta a terme fa quinze anys», ha «perdut vigència» en «plena situació d'emergència climàtica reconeguda per les mateixes autoritats que ara donen el vistiplau a una ampliació que ni tan sols s'ajusta a la documentació aportada quan es va fer l’avaluació». 

En aquest sentit, el col·lectiu ha acusat Ports de l'Estat d’«eludir les seues responsabilitats» en establir que l'APV és l'encarregada de determinar la necessitat d'una nova avaluació. Segons el parer de la Comissió, aquesta circumstància «converteix l'APV, promotora de l'ampliació, en jutge i part interessada de la resolució final».

«Aquesta decisió aboca a la ciutadania a una situació d'absoluta inseguretat jurídica, ja que converteix l'APV en jutge i part», ha afegit.

 

La CEV demana que s’adjudique l’ampliació «tan ràpid com siga possible»

Per la seua banda, la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana (CEV) ha mostrat la seua «satisfacció» pel resultat de l'informe elaborat per Ports de l’Estat i ha demanat que l'adjudicació de la nova terminal es faça «tan ràpid com siga possible» perquè el País Valencià «comence a veure els importants beneficis socioeconòmics i ambientals que ja vam apuntar en l'estudi elaborat per la UPV i promogut per la CEV, Cambra València i Propeller València».

Segons la CEV, ell port de València «no només ha guanyat durant aquests anys en connectivitat, trànsit i ocupació», sinó que a més ho ha fet «sense renunciar a la sostenibilitat» i ha posat en valor que, a principis d'any, Valenciaport «es va unir al club dels 12 ports del món que més inversions tenen compromeses amb projectes de descarbonització i de reducció d’emissions».

El president de la CEV, Salvador Navarro, ha afirmat que «tenim una infraestructura potentíssima i bàsica per seguir ascendint posicions en el nostre nivell de competitivitat i per estimular la nostra economia« i que el treball del port de València amb el medi ambient «és clar».

 

Robles, portaveu de Compromís: «El govern espanyol permet infraestructures insostenibles»

La portaveu de Compromís per València, Papi Robles, ha censurat la «incoherència» que hi ha entre les posicions de les diferents administracions, atès que mentre els governs autonòmic i municipal «treballen per desenvolupar polítiques transversals i sostenibles de mitigació i adaptació al canvi climàtic», el govern espanyol «dona llum verda a infraestructures insostenibles» que «posen en perill el territori i la salut de la ciutadania, sense ni tan sols plantejar una nova avaluació ambiental que tinga en compte els efectes del canvi climàtic».

La dirigent de la formació ha remarcat que el 20 de desembre del 2019, és a dir, fa 16 mesos, Compromís va presentar al·legacions al nou projecte d’ampliació i que «no ha rebut cap resposta per part de l’APV». A més, aquest organisme «segueix sense fer públic el nou projecte d'ampliació del port», que «ha patit multitud de modificacions des del projecte inicial del 2007».

«No es pot governar ignorant a la ciutadania ni incomplint les normes de transparència i bon govern i tampoc sense col·laborar amb la resta d'administracions públiques», ha dit.

Robles ha insistit que, «en diverses ocasions», tant el govern autonòmic com el municipal «han mostrat el seu desacord davant d'actuacions depredadores del territori com ara l'ampliació nord del port de València». «El ministre Ábalos va rebutjar el projecte d'ampliació quan va ser regidor pel PSPV de l'Ajuntament de València el 2007», ha remarcat.

«Si alguna cosa ha demostrat l'actual pandèmia és que els megaports no garanteixen el proveïment de productes de primera necessitat a la ciutadania», ha afegit Robles.

 

Efectes adversos per a les platges del sud i l’Albufera i per a la salut de la població

La Comissió Ciutat-Port ha insistit que els informes tècnics i jurídics aportats raonen, d'una banda, «la pèrdua de vigència d'una DIA que ja té quinze anys d’antiguitat», i, d'altra banda, «els efectes adversos que tindrien lloc amb l'ampliació, tant per a les platges de sud i l'Albufera, així com per a la salut de la població, en incrementar-se el trànsit marítim i de vehicles pesats al voltant de les instal·lacions portuàries».

Així mateix, ha rebutjat la «concepció anacrònica de la realitat de la qual presumeixen tant Ports de l'Estat com l’APV», que «continuen apostant per macro infraestructures i desenvolupaments basats en el ciment, en compte de treballar en la lògica de la transició ecològica, la defensa del territori i la salut de les persones».

D'altra banda, també ha lamentat que l’«estranya fórmula» de «no pronunciar-se» de Ports de l'Estat «no esvaeix els dubtes sobre l'eventual adjudicació de la concessió per a l'explotació de l'ampliació nord a la naviliera MSC». «No únicament pel temps transcorregut, sinó pel fet que l'empresa de transports va fer la seua oferta basant-se en un avantprojecte que ha experimentat nombrosos canvis i encara ha de ser adaptat a les noves recomanacions tècniques, incloses en l'informe de Ports de l’Estat», ha explicat.

 

Agermana’t

Cada dia estem més prop d'aconseguir l'objectiu de recuperar Diari La Veu. Amb una aportació de 150€ podràs obtindre una devolució de fins al 100% de l'import. Et necessitem ara. Informa't ací