Las Provincias: una ucronia

per Joan Canela

Columnistes

Las Provincias: una ucronia
Las Provincias: una ucronia

El diari degà de València dedica un editorial a defensar l’ampliació del Port de València. «Una obra estratégica», diuen. Òbviament Las Provincias té dret a defensar el que vulga, a pesar de les carretades en subvencions i ajudes públiques que rep (tesi contrària, als pensaments del diari, crític habitual de les ajudes públiques segons la ideologia de qui les rep).

El que potser sí que cal demanar a un diari seriós és que les seues opinions es basen en fets comprovables i no en llegendes. Es pot considerar que cal ampliar el Port de València sense històries sobre Barcelona –port que ja ha anunciat que no pensa ampliar-se perquè la situació del comerç internacional no ho aconsella- ni que crearà no-sé-quants llocs de treball, tot i que els estibadors del port alerten que pot passar exactament el contrari. Almenys, aquesta vegada tenen la prudència de no posar-hi xifres, que després l’hemeroteca és molt tramposa.

Però la part central de l’argumentari de l’editorial és que el País Valencià «ha vist perdre tot el sector financer, tancar la televisió autonòmica, vendre l’equip de futbol més representatiu a un inversor estranger i que assisteix a les dificultats per les quals travessa la Fira de Mostres», per la qual cosa el diari dedueix que «resulta totalment inconcebible que es plantege tot tipus d'obstacles al creixement del port de València». De fet, es podria presentar l’argument totalment a l’inrevés. Anys d’una política econòmica basada en obres faraòniques absurdes han portat a la destrucció del teixit industrial i financer valencià (del tancament de la televisió autonòmica millor no parlar-ne, perquè és massa cínic fins i tot per a ells) i seguir cavant en aquest forat no ajudarà a sortir-ne. Podria ser que precisament una inversió mil milionària que difícilment siga mai recuperable acabe enfonsant «una infraestructura estratègica que funciona a ple rendiment»?

De fet, l’ampliació del Port de València ja està causant un perjudici a una de les principals indústries exportadores valencianes, les taulelleres de Castelló, obligades a portar el seu producte en camió fins a València –amb el sobrecost en temps i diners que això suposa- per tal que la naviera MSC puga obtenir unes dades que justifiquen el projecte.

Las Provincias, però, va aplaudir i animar de forma entusiasta el model econòmic que ens va portar a la decadència que ara plora. Algú recorda, per exemple, «l’exitós» circuit urbà de Fórmula 1? L’hemeroteca sí, i això deien els visionaris editorials de Las Provincias: «La promoció que s’ha aconseguit amb la F1 ha estat extraordinària gràcies al València Street Circuit [...] el retorn en reconeixement urbà i destinació turística». Això només potser ja seria un bon argument per fer just el contrari del que proposen.

Però Las Provincias no sempre va ser aquest diari disposat a defensar qualsevol idea peregrina sense cap amor propi per la coherència. Durant la gran lluita veïnal que va evitar que l’antic llit del Túria es convertira en una autopista i conquerir el gran jardí que hui és el pulmó verd de la ciutat. Una autopista, per cert, que es volia construir amb arguments similars als que avui gasten els defensors de l’ampliació del port: la creació de llocs de treball, la necessitat d’una comunicació més directa amb Madrid... Fins i tot, es podria dir que ambdós projectes són complementaris, ja que d’alguna forma caldrà traslladar aquests milions de tones de mercaderies que arribaran al port ampliat...

En canvi, el diari llavors dirigit per Maria Consuelo Reyna, va ser essencial en «l’ajuda i la veu prestada» a les demandes ciutadanes, segons explica un treball de grau de l’arquitecta Natalia Serra. Eren els temps en què Las Provincias animava la gent a eixir al carrer per la «Diada del País Valencià». Després, vindria un canvi sobtat –que ha generat moltes teories- en la línia editorial i en el pensament de Reyna i l’inici de la Batalla de València amb el rotatiu com a trinxera primordial de la reacció ultra.

La història és la que és i no es pot canviar, però podríem somiar el que haurien pogut ser València i el País Valencià amb un Las Provincias que haguera donat ajuda i veu a les idees de progrés social, sostenibilitat i honestedat professional? És per això que els mitjans són, encara, tan importants.

 

Agermana't

Cada dia estem més prop d'aconseguir l'objectiu de recuperar Diari La Veu. Amb una aportació de 150€ podràs obtindre una devolució de fins al 100% de l'import. Et necessitem ara. Informa't ací