Feliç Dia de l’Orgull Mercadonil

per Joan Canela

Columnistes

Feliç Dia de l’Orgull Mercadonil
Feliç Dia de l’Orgull Mercadonil

El 20 d’abril va celebrar-se el que ja podria constituir-se com el Dia de l’Orgull Mercadonil. O siga, el dia en què Juan Roig presenta els comptes anuals d’una coneguda cadena de supermercats i tots els mitjans de comunicació van corrent a fer-li l’onada i la rosca al senyor Roig.

Conta la llegenda que Mercadona —que com tothom sap no posa publicitat— patrocina indirectament activitats dels mitjans. Com és previsible, la quantia del patrocini va lligada a la bona premsa que l’empresa tinga en cada mitjà durant l’any anterior. O siga, ja no n’hi ha prou a no parlar malament de la marca, sinó que cal publicar autèntiques ensabonades per tenir accés a uns ingressos dels quals els mitjans van tan necessitats. Només per això s’entén que es puguen publicar «notícies» com: «Així és el nou web de Merdacona que s’estrena avui a València» o «Gingebre, llima i pròpolis: així són els nous caramels de Mercadona per cuidar la gola».

Però el Dia Gros en aquesta cursa boja de publicar més i millor sobre aquesta cadena de supermercats és quan Roig presenta els seus comptes anuals. Llavors, cal donar-ho tot: directes, portades, «últimes hora» i perfils de twitter... en un ritual que ja fa anys que es repeteix i que acaba amb articles tan autocomplaents que l’única crítica permesa és l’autocrítica del mateix Roig.

És obvi que Mercadona és una empresa important, que la seua presentació de comptes és noticiable i que segur que fa moltes coses bé —l’èxit és indiscutible—, però tampoc cal fer el ridícul. I menys, si pot ser, des de la radiotelevisió pública que —vull suposar— no entra en l’esquema dels patrocinis. A la tertúlia de la nit d’À Punt Ràdio es pot sentir com els periodistes parlen de la «magnificència» de «sant Roig», «un empresari molt europeu que ací no hi estem acostumats», l’èxit del qual «donaria per fer un programa especial» i que, en conclusió: «només resta dir-li enhorabona».

Sí, és obvi que À Punt no ha sabut escapar-se d’aquest Dia d’Orgull Mercadonil. També les notícies van cobrir la roda de premsa, limitant-se a repetir les dades ofertes per l’empresa sense posar-hi context. Per exemple. Quan es diu que «L’any de la pandèmia, Mercadona ha obtingut 727 milions d’euros de benefici, un 17% més que l’any anterior i també ha venut més, 26.932 milions, un 5,5% més». Però just després apareix Roig explicant que la pandèmia «els ha eixit cara». Amb la informació que tenim a l’abast, no es pot saber, però resulta com a mínim cridaner que els beneficis pugen més que les vendes, o siga, que no només ha venut més —els confinaments han beneficiat els supermercats per sobre d’altres competidors com la restauració o els mercats tradicionals— sinó que a més ha guanyat marge de benefici, i això a pesar de l’enorme despesa en seguretat i neteja. Si els números grinyolen, potser la notícia hauria d’explicar com s’ho ha fet Mercadona per incrementar beneficis per sobre de les vendes en aquest context i no deixar-nos amb la sospita que han aprofitat la manca de competidors per apujar els preus.

Agermana't

Cada dia estem més prop d'aconseguir l'objectiu de recuperar Diari La Veu. Amb una aportació de 150€ podràs obtindre una devolució de fins al 100% de l'import. Et necessitem ara. Informa't ací