El Congrés aprova la llei de canvi climàtic que marca el camí per a la neutralitat d'emissions el 2050

Sánchez diu que és «una revolució» que crearà «milers i milers de llocs de treball»

per ACN / NLV

Política

El Congrés aprova la llei de canvi climàtic que marca el camí per a la neutralitat d'emissions el 2050
El Congrés aprova la llei de canvi climàtic que marca el camí per a la neutralitat d'emissions el 2050

Després de superar el tràmit al Senat, el Congrés dels Diputats ha aprovat aquest dijous definitivament la Llei de canvi climàtic i transició energètica que marca el camí per assolir la neutralitat d'emissions el 2050. La llei estableix ja una sèrie de fites per al 2030 que han de suposar una reducció dels gasos d'efecte hivernacle del 23% respecte al 1990. El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha assegurat que la llei suposa una «revolució» verda que crearà «milers i milers de llocs de treball». La norma ha comptat amb el suport del PSOE, Podem, JxCAT, PDeCat, ERC, PNB, Bildu, Cs, Més País; les abstencions del PP i de la CUP –per motius diametralment oposats-, i el «no» de Vox.

En acabar el debat, la vicepresidenta quarta del govern espanyol, Teresa Ribera, ha celebrat l'aprovació «d'una llei imprescindible» que s'havia ajornat «massa temps». La norma, segons Ribera, arriba per plantar cara a «amenaces» que «no distingeixen entre colors de grups polítics» i que recauen «en els joves, els agricultors, la indústria i els més vulnerables».

«Estem davant una gran oportunitat de transformar la generació d'ocupació, la prosperitat, el progrés i tenim la possibilitat d'oferir una alternativa als joves de hui i als que vindran», perquè «no volem deixar un model de creixement insostenible abocat al desastre i al col·lapse», ha dit des de la tribuna del Congrés.

La Llei també estableix que les energies renovables hauran de representar com a mínim el 42% del consum i el 74% de la producció. Pel que fa al transport, fixa que d'ací a 30 anys el parc de turismes hauria de ser lliure d'emissions directes de C02. No prohibeix la comercialització de cotxes contaminants, però, com a pas previ, l'any 2040 els vehicles comercials lleugers nous haurien de tenir zero grams de CO2 per quilòmetre.

A més, marca que els municipis de més de 50.000 habitants i els territoris insulars hauran d'introduir en la planificació d'ordenació urbana la implantació de zones de baixes emissions abans del 2023, així com accions per afavorir els desplaçaments a peu o en bici i la mobilitat elèctrica.

Sánchez diu que crearà «milers i milers» de llocs de treball

Sánchez s'ha felicitat per l'aprovació i ha afirmat que la llei és «un primer pas decisiu» davant l'emergència climàtica. «Serà una revolució» perquè generarà «milers i milers de llocs de treball verds de qualitat», ha dit. A més, segons el president, la llei «connecta amb les demandes de les generacions més joves» perquè «contribueix a construir una indústria molt més important vinculada a la transició ecològica».

El PP diu que provocarà el «tancament d'empreses»

El PP s'ha abstingut en el que considera «un projecte menut, limitat i que arriba tard» que demostra, segons els populars, que el govern de Sánchez «vol ideologitzar la batalla del clima». El diputat Guillermo Mariscal ha assegurat que la llei «és un salt al buit» que provocarà «el tancament d'empreses» i «l'enfonsament de l'economia espanyola».

Vox ha estat l'única formació que ha votat en contra de la llei. Segons la diputada Mireia Borrás, es tracta d'una normativa «sectària» que forma part de «l'agenda ideològica» que deixa «milers d'espanyols sense feina». «Aquestes polítiques energètiques només transiten cap a la misèria», ha afirmat.

Agermana't

Cada dia estem més prop d'aconseguir l'objectiu de recuperar Diari La Veu. Amb una aportació de 150€ podràs obtindre una devolució de fins al 100% de l'import. Et necessitem ara. Informa't ací