Unanimitat a les Corts per exigir al govern espanyol que descarte el peatge a l'AP-7 i garantisca la «gratuïtat total»

per EP / NLV

Política

Unanimitat en Les Corts per a exigir al Govern que descarte el peatge en l'AP-7 i garantisca la seua «gratuïtat total»
Unanimitat en Les Corts per a exigir al Govern que descarte el peatge en l'AP-7 i garantisca la seua «gratuïtat total» | Inma Bataller

Els partits del Botànic i els de l'oposició s'han posat d'acord a exigir al govern espanyol que descarte el peatge a l'Autopista de la Mediterrània i garantisca la «gratuïtat total», en compte de tornar a implementar-lo el 2024 a la xarxa de carreteres de l'Estat.

Aquesta possibilitat, inclosa en el pla de «recuperació, transformació i resiliència» que l'Estat va enviar a Brussel·les fa unes setmanes, es basa en els principis de «qui contamina paga» i «qui usa paga». Una possibilitat oberta a consulta a les comunitats autònomes i que es podria implantar de manera progressiva, primer només en autovies.

En el ple de les Corts, els grups del tripartit  (PSPV, Compromís iUnides Podem) han consensuat una proposta alternativa a una de Compromís que demanava al govern espanyol que retirara immediatament el pla per implantar peatges. La proposta s'ha debatut aquest dimecres en la primera sessió del ple, un dia abans de la votació, i tots els partits s'han mostrat a favor.

En concret, la proposició no de llei (PNL) del Botànic insta la Generalitat que sol·licite al govern espanyol que no continue amb la instauració de «peatges generalitzats que afecten el dia a dia dels valencians», que  consolide la gratuïtat de l'AP-7, i que agilitze les inversions per  millorar la xarxa ferroviària de Rodalies, la connexió Gandia-Dénia i l'acceleració del Corredor Mediterrani.

També exigeix al Ministeri de Transports, que dirigeix el socialista valencià José Luis Ábalos, que garantisca un finançament «no discriminatori» del transport públic i tinga en compte en les polítiques de mobilitat  «l'acord necessari» amb les comunitats autònomes i «l'equitat i la justícia social dels sectors més vulnerables». A més, cal que considere el cas valencià de manera específica després de «dècades de pagament de peatges».

Finalment, Compromís ha acceptat alguns plantejaments de les esmenes de PP i Ciutadans: exigir un augment de les freqüències dels trens de Rodalies i solucionar les deficiències de manteniment a les vies que travessen l'«Espanya rural», respectivament.

El PSPV nega que hi haja un pla de peatges

El síndic socialista, Manolo Mata, ha volgut deixar «negre sobre blanc» que el govern espanyol no té «cap proposta» sobre la reinstauració dels peatges i que «l'única que n'hi havia era del PP». Ha advocat per buscar «algun mecanisme» que no repercutisca sobre la gent que circula per l'AP-7, ja que «Europa ha demostrat que cal ser creatius en les polítiques fiscals».

«Que quede clar: no hi ha cap pla ni calendari per a instaurar tarifes, no hi ha absolutament llevat del compromís de Pedro Sánchez, pronunciat per Ábalos, que es farà per consens o no es farà», ha assenyalat la diputada del PSPV Sandra Martín. També ha destacat els fons previstos pel govern espanyol per al Corredor Mediterrani, els Rodalies i el transport metropolità.

Per contra, el portaveu del PP Miguel Barrachina ha rebutjat la proposta remesa a la UE «amb nocturnitat» per cobrar «carreteres ja amortitzades» i ha defensat que els fons han d'invertir-se en carreteres i trens valencians. La seua esmena se centra a incloure la fórmula europea de pagament per disponibilitat (la mateixa concessionària s'encarrega del manteniment), ampliar l'A-7 i executar el pla de Rodalies del 2017.

45 anys de «discriminació» 

Fran Ferri, síndic de Compromís, ha presentat la seua proposta inicial recordant que la gratuïtat de l'AP-7 està en el pacte del Botànic i en l'acord d'investidura de Pedro Sánchez. Una autopista que es veu com l'exemple de «la discriminació d'un poble» durant 45 anys i per la qual els valencians han pagat «més de 10.000 milions», després que en un any de gratuïtat s'haurien estalviat 300 segons els càlculs de la Generalitat.

Per tot això, en la coalició es van quedar «de pedra» quan van veure el pla del govern espanyol a Brussel·les, encara que celebren la proposta consensuada entre el Botànic «amb el mateix esperit». «Volem que no hi haja més peatges que tornen a amargar l'existència dels valencians», ha reivindicat Ferri, i menys en una autopista «pagada i repagada». Tampoc que hi haja vies de Rodalies «tercermundistes».

UP també està en contra dels peatges, però aposta per anar més enllà i arribar a «un consens real sobre la forma de transport que volem i necessitem» davant l'emergència climàtica. «Ja sabem el que és pagar per les autopistes i no volem tornar a això», ha recalcat la portaveu adjunta, Estefania Blanes, perquè els peatges són un impost indirecte que paga «tota la població sense tindre en compte la seua renda o necessitat de mobilitat».

Agermana't

Cada dia estem més prop d'aconseguir l'objectiu de recuperar Diari La Veu. Amb una aportació de 150€ podràs obtindre una devolució de fins al 100% de l'import. Et necessitem ara. Informa't ací