El president de Ports de l'Estat vol que el port de València complete l'ampliació nord

Els partits i entitats que s'hi oposen han alertat que aquesta decisió és contrària a la Declaració d'Emergència Climàtica del govern espanyol i de la Generalitat

per NLV

Territori, Societat

El president de Ports de l'Estat vol que el port de València complete l'ampliació nord
El president de Ports de l'Estat vol que el port de València complete l'ampliació nord

En un col·loqui organitzat per Propeller València, l'Associació de Directius i Empresaris Logístics, el president de Ports de l'Estat, Francisco Toledo, ha defensat el paper que jugarà la futura Terminal Nord del port de València. Una obra que ha qualificat com una fita «clau» en el repte de la «modernització que ha d'afrontar la dàrsena valenciana en els pròxims anys», i que, per tant, s'ha de completar. També hi han participat el president de l'Autoritat Portuària de València, Aurelio Martínez, i el de Propeller València, Pedro Coca.

Però, des que a principis d'abril, Ports de l'Estat  va donar  «llum verda» a l'ampliació del port de València, alguns partits i entitats, com ara Compromís, Unides Podem, la Comissió Ciutat-Port i Decidim, han rebutjat aquesta decisió, ja que  consideren aquesta actuació «insostenible», i han exigit que es paralitze. Per això han instat a l'Autoritat Portuària de València que es faça un nou pla estratègic que «tinga en compte l'emergència climàtica, sanitària i econòmica actual» i que «respecte l’opinió de la ciutadania i de la ciutat».

Durant la seua intervenció, Toledo ha apuntat que «hi ha un operador que aposta de manera decidida pel projecte, amb una inversió molt forta». «Ara per ara, el port de València és en una cruïlla important, al centre de l'huracà», ha reconegut.

A més, ha advertit que «el trànsit no té arrels, i correm el risc de perdre'l, com ja ha passat en altres ports». «O el port de València agafa l'onada màxima d'eficiència i competitivitat, o s'aturarà», ha afirmat.  «Cal completar l'ampliació», ja que «és una obra que ja està finalitzada», ha insistit.

També s'ha referit al procés de concentració que s'està produint en el panorama marítim mundial. Un procés que crea «incerteses», a les quals cal adaptar-s'hi, però que, si és possible, s'ha de liderar: «No podem caure en l'autocomplaença, perquè és el principi del fracàs».

 

L'impacte ambiental de l'ampliació

Toledo ha posat l'accent en la sostenibilitat financera de les autoritats portuàries. Per a això, ha apostat per augmentar la col·laboració publicoprivada, fer una pressupostació efectiva i tenir un Fons de Compensació Interportuari «taxat i alineat amb l'estratègia». També ha destacat que la sostenibilitat jugarà un paper molt important en el futur d'aquestes infraestructures.

Tanmateix, els partits i entitats que s'oposen a l'ampliació han alertat que aquesta decisió és «contrària a la Declaració d'Emergència Climàtica feta tant pel propi Govern espanyol el 2020 com per la Generalitat Valenciana» i «atempta directament contra la lluita contra el canvi climàtic».

La Comissió Ciutat-Port ha acusat Ports de l’Estat d’«eludir les seues responsabilitats» en l'ampliació nord del port, que «podria ser il·legal», i ha lamentat el seu «comportament abstencionista» perquè «ha evitat pronunciar-se sobre la qüestió clau de l'impacte en el medi ambient i la salut». El col·lectiu ha manifestat la seua disposició a «mobilitzar la societat civil i acudir als tribunals» davant de Ports de l'Estat i l'Autoritat Portuària de València (APV) «en defensa el dret a la salut i del medi ambient que la Constitució reconeix», i a «exigir responsabilitats fins a les últimes conseqüències».

La Universitat de València (UV), en col·laboració amb la Comissió Ciutat-Port, davant del debat social suscitat pel projecte d’ampliació del port de València, ha organitzat un cicle de debats crítics

 

Agermana't

Cada dia estem més prop d'aconseguir l'objectiu de recuperar Diari La Veu. Amb una aportació de 150€ podràs obtindre una devolució de fins al 100% de l'import. Et necessitem ara. Informa't ací