La Ribera amb la bicicleta!

per Pedro Domínguez Gento

Veus

La Ribera amb la bicicleta!
La Ribera amb la bicicleta!

Aprofitant que el Dia Mundial de la Bici es celebra el pròxim 3 de juny, i dos dies després el Dia Mundial del Medi Ambient, la Coordinadora de Grups per la Defensa de la Natura anima els col·lectius ecologistes, els educadors i els ajuntaments a sumar-s'hi, organitzant activitats orientades especialment a fomentar l'ús de la bicicleta perquè la bici és el vehicle més respectuós amb les persones i amb el medi ambient.

Recordem que el sector del transport motoritzat és el que més gasos d'efecte hivernacle emet, especialment al PV, i que encara que parega irreal i increïble sols ens queda aquesta dècada per a revertir la situació, recuperar l'equilibri i evitar el desastre climàtic. A més, per la contaminació urbana i els accidents de trànsit, provoca la mort de més de 32.000 persones cada any a Espanya i ferix, fa emmalaltir i empitjora la qualitat de vida de milions. I en les carreteres espanyoles atropella i mata milions d'animals, alguns en perill d'extinció...

El problema més greu és l'emergència climàtica i hui tenim ja 420 ppm de CO2 en l'atmosfera, un 50% més del que hi havia abans de l'època industrial (280 ppm). El CO2 es produïx en les combustions i és el principal gas d'efecte hivernacle perquè absorbix una part significativa de la radiació infraroja que la Terra emet per a equilibrar l'energia solar que absorbix, i això fa que, a poc a poc, s'hi acumule energia, que es transforma en calor, puja les temperatures i desencadena cada vegada més i més intensos fenòmens climàtics extrems, com les pluges torrencials i les inundacions que patim a la Ribera.

Ara, per fi, estem començant a eixir de la pandèmia, la qual cosa hem de celebrar, però correm el perill de tornar a repetir i inclús agreujar tot el que féiem abans amb els combustibles i la Natura. L'exemple a no seguir és Xina, on tornen a patir una enorme contaminació.

Les solucions ja sabem que passen per reduir la crema de combustibles fòssils i protegir/recuperar els ecosistemes autòctons, és a dir: consumir productes locals, estalviar energia i materials, fomentar les energies renovables (sobretot la solar sobre teulades), viatjar menys, promoure el transport sostenible, etc. Cal ecologitzar la nostra economia i societat, si volem sobreviure i viure millor.

I respecte al transport sostenible, necessitem més carrers per a bicis i vianants, especialment els que envolten els centres educatius (per millorar també la seguretat i la salut de xiquets i xiquetes), ciutats 30 (o 15) amb control real de la velocitat i donant sempre prioritat a vianants i ciclistes, la Xarxa Verda que connecte per camins i carrils tots els municipis amb els seus polígons industrials i els pobles veïns, etc. Hem de pacificar el trànsit i tornar les ciutats a les persones.

Per tot això es celebren el Día Mundial de la Bici i el Dia Mundial del Medi Ambient, animeu-vos i feu algun passeig en bici pel vostre poble!

 

Agermana't

Cada dia estem més prop d'aconseguir l'objectiu de recuperar Diari La Veu. Amb una aportació de 150€ podràs obtindre una devolució de fins al 100% de l'import. Et necessitem ara. Informa't ací