La plataforma No+Bypass exigeix que es paralitze l'ampliació de la circumval·lació de l'A-7

El projecte apuntala «un model de transport perillós per al medi ambient i el clima», adverteix l'organització

per NLV / EP

Territori, Societat

La plataforma No+Bypass exigeix que es paralitze l'ampliació de la circumval·lació de l'A-7
La plataforma No+Bypass exigeix que es paralitze l'ampliació de la circumval·lació de l'A-7

La recentment creada plataforma No+Bypass, formada per associacions ecologistes i veïnals de l'Horta, ha protestat aquest dilluns contra l'ampliació de la circumval·lació de l'A-7 durant l'acte de presentació del projecte a càrrec del ministre de Transports, José Luis Ábalos.

Per a la plataforma, aquesta actuació suposarà en la pràctica la duplicació dels carrils actuals i apuntalar «un model de transport perillós per al medi ambient i el clima, amb un augment exponencial de les emissions contaminants i d'efecte hivernacle i la destrucció de centenars d'hectàrees d'horta productiva». A més, «contravé» els compromisos que el govern espanyol ha adquirit en la Llei de Canvi Climàtic.

«El ministre sap que el pla estatal d'infraestructures vigent prohibeix duplicar infraestructures viàries, ja que aposta per la reducció de vehicles i el transvasament de les mercaderies al ferrocarril», assenyala l'entitat. «El pla només exceptua els projectes que milloren la seguretat, i a aquest subterfugi s'ha acollit el ministeri per a voler duplicar en la pràctica una autovia que no necessita aquestes obres», apunta. «El projecte planteja separar el trànsit de llarg recorregut i el de curt, la qual cosa implica reduir i dificultar les eixides de la via i fer-la més impermeable», adverteix.

De fet, segons la licitació que preveu aprovar aquest dimarts el Consell de Ministres, aquesta actuació pretén «millorar el funcionament, la seguretat viària i la integració ambiental del bypass de València de l'A-7, amb un pressupost de 143,81 milions en un tram d'11 quilòmetres que afecta nou municipis: el Puig, Rafelbunyol, Massamagrell, Museros, Montcada, Bétera, València, Godella i Paterna».

En aquest context, l'organització defensa que l'ampliació es va plantejar amb unes previsions errònies d'augment del trànsit que «per descomptat, no s'han complit». Recorda que es va originar en els anys de la bambolla immobiliària, «ignorant les dades reals que publica anualment el Ministeri que ja mostraven que el trànsit havia descendit cada any, entre 2008 i 2013, a causa de la crisi».

Així, critica l'estudi del trànsit del 2008, que preveia un volum de 125.000 vehicles diaris per al 2018 mentre «el 2021 se n'han comptabilitzat 40.000 menys». «Tampoc es va tindre en compte la situació d'emergència climàtica que ja aleshores existia i que hui és encara més evident i apressant», alerta.

Per tot això, Sara Navarro, representant de Fridays for Future, ha denunciat que «és una irresponsabilitat que el ministre aposte per un model que ja es qüestiona en tot Europa sense tindre en compte que el que fa falta és un pla per reduir mercaderies per carretera i transferir-les al ferrocarril, ja que a l'Estat només van per ferrocarril el 4% de les mercaderies, mentre que a Europa són el 18%».

«Les previsions del Ministeri eren errònies i Ábalos les ha estat mantenint fins i tot sabent que el trànsit està estabilitzat. Cal fer una bona gestió de la velocitat, com passa en totes les circumval·lacions, però no a la de València. A més, cal reduir la quantitat de vehicles, especialment de mercaderies, i transvasar-los al ferrocarril», ha reivindicat Guillem Tordera, de l'Aliança per l'Emergència Climàtica de Paterna, l'Eliana i Sant Antoni.

El ministre de Transports, José Luis Ábalos | Rober Solsona | EP

Ábalos: «Fem Europa»

En la seua intervenció, Ábalos ha destacat l'A-7 com a columna vertebral del Corredor Mediterrani per carretera i ha lligat l'actuació amb l'aposta per eliminar els colls de botella i el desenvolupament de la xarxa transeuropea de transport que recull l'Estratègia de mobilitat segura, sostenible i connectada 2030 del govern espanyol. «Fem país, però també fem Europa», ha dit.

També ha garantit que el projecte contempla mesures contra l'impacte acústic i lumínic que pateixen els municipis que travessa l'Autovia de la Mediterrània. A més, ha augurat que serà la primera actuació d'«una seqüència més àmplia» i ha avançat que es licitarà pròximament l'adequació dels sistemes de contenció en els 12 quilòmetres de la N-3 entre Setaigües i Bunyol (la Foia de Bunyol).

Com a balanç, el ministre valencià ha ressaltat que amb la primera millora del bypass se superaran els 1.100 milions d'euros licitats a la demarcació de València des de juny del 2018, junt amb els més de 574 milions invertits. Això, a parer seu, «permet establir un marc futur i avançar en la millora de la mobilitat del País valencià».

La delegada del govern espanyol, Gloria Calero, ha reafirmat el compromís de transformar la mobilitat de l'àrea metropolitana de València, a més de confiar que la millora «històrica» del bypass permeta reduir embossos i accidents i vaja acompanyada de l'«impuls definitiu» al Corredor Mediterrani. Ha promés que s'impulsaran «totes les infraestructures pendents» al País Valencià, «malgrat la crisi».

Agermana’t

Cada dia estem més prop d'aconseguir l'objectiu de recuperar Diari La Veu. Amb una aportació de 150€ podràs obtindre una devolució de fins al 100% de l'import. Et necessitem ara. Informa't ací