Què no hem entès del canvi climàtic?

per Joan Canela

Columnistes

Què no hem entès del canvi climàtic?
Què no hem entès del canvi climàtic?

Fa uns mesos, en una entrevista amb el divulgador sobre el canvi climàtic, Andreu Escrivà, li preguntava com veia la informació dels mitjans sobre el canvi climàtic. Escrivà em va respondre: «el problema és que el canvi climàtic no és un tema. Fa temps debatíem si havia de ser una secció concreta o ser transversal arreu de tota la informació, i crec que la resposta és aquesta segona opció. El canvi climàtic ha de ser present en totes les notícies per tal que ningú puga saltar les pàgines de medi ambient».

Aquests dies, en plena onada de calor, amb notícies cada volta més alarmants sobre els efectes de l’escalfament global, amb Canadà colpejat per unes temperatures sense precedents... i seguim veient com la normalitat informativa continua explicant les coses sense tenir en compte aquest tema, que no és un tema, sinó que ho són tots. Deixant de banda l’ampliació del Port, on la insistència dels moviments socials i alguns partits ha acabat provocant que es vincule aquesta infraestructura a la qüestió climàtica, almenys en alguns mitjans, tampoc en tots.

Però la cobertura sobre el Port ni tan sols és la regla, sinó l’excepció. La informació més habitual s’assembla molt a les notícies sobre l’ampliació del bypass que circumval·la la ciutat de València. Uns textos pràcticament calcats on s’explica el cost (143,8 milions d’euros), el tram (11 quilòmetres) i els vehicles que circulen (110.000 diaris). I punt. Cap reflexió sobre si la prioritat ha de ser, ara mateix, que aquests vehicles es menegen més fluidament o si és reduir-ne el nombre. Cap veu crítica o experta, més enllà del ressò dels diferents posicionaments polítics.

Crida l’atenció també com certs mitjans, experts en posar en dubte despeses o subvencions, a voltes de quantitats ridícules, troben d’allò més normal gastar-se més de 140 milions d’euros en unes obres, que no ja és que probablement seran obsoletes abans de començar a construir-se, sinó que són perjudicials des del moment en què promouen augmentar les emissions de CO2.

Encara més flagrant és el tractament sobre els accessos a l’aeroport Alacant-Elx. El mateix diari que explica la inauguració del desdoblamentde la carretera que porta a l’aeroport (amb un cost de 18,5 milions) informava fa pocs mesos sobre la «flagrant» desconnexió ferroviària que pateix el mateix. Una obra que, si no fera anys que s’està dilatant, segurament faria innecessari el desdoblament de carreteres. Però, de nou, les dues notícies no semblen tenir relació.

I podríem seguir. L'ampliació de la CV-60 per la Safor, l’accés nord per Mislata o el tercer carril de la V-31. Aquesta tercera directament relacionada amb l’augment de trànsit generat per la destrucció de la línia de rodaliesque uneix València amb Castelló. Llavors, des de la Plataforma en Defensa del Ferrocarril van proposar al ministeri de Fomentdedicar els diners de l’ampliació de la carretera a dignificar el servei ferroviari i recuperar els 10 milions de passatgers anuals perduts. La correlació entre la desinversió en transport públic i l’increment de la despesa en carretera, però, tampoc és habitual als mitjans.

Així doncs, la informació sobre el canvi climàtic continuarà restringida a les notícies alarmistes sobre països llunyans, a les fermes declaracions simbòliques i a la justificació de mesures socialment lesives, com la pujada del rebut de la llum, mentre la màquina continuarà impertèrrita excavant més cap al fons mentre ens promet que aquest és el camí per a eixir del forat.

Agermana’t

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací.