El PP denuncia ajudes a entitats «catalanistes» i oblida les destinades a mitjans afins una altra vegada

Las Provincias, per exemple, va rebre 1.187.000 euros de la Generalitat entre el 2016 i el 2019

per NLV

Societat, Política

Imatge de l'últim congrés autonòmic del PP valencià
Imatge de l'últim congrés autonòmic del PP valencià

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací.

El PP a l'Ajuntament de València ha denunciat que el govern municipal «ha gastat més de 50.000 euros» en subvencions a «entitats que defensen els Països Catalans», una qüestió que ha qualificat d'«insult a les senyes d'identitat».

La viceportaveu del grup del PP, María José Ferrer San Segundo, ha precisat que l'última ajuda es va donar fa a penes unes setmanes amb el conveni de col·laboració Societat Coral El Micalet, organitzadora de les Reines Magues, que contempla per a enguany una despesa de 25.000 euros. També que hi ha previstes subvencions a Escola Valenciana i la Xarxa d'Entitats del País Valencià. En total, 85.000 euros, segons la formació.

«Tornarem a exigir que en els pressupostos del 2022 no s'atorgue cap ajuda a les entitats catalanistes», ha afirmat. «Ho vam fer l'any passat i Compromís i PSPV no van voler rectificar, i tornarem a demanar-ho perquè no podem consentir més faltes de respecte, ingerències i apropiació del valencià pagats amb diners públics», ha afegit San Segundo.

El PP també ha denunciat que «Ribó està adjudicant els cursos de valencià a Acció Cultural del País Valencià per més de 40.000 euros, tot i que és obvi que aquesta entitat defensa el català i l'independentisme inconstitucional».

Així mateix, «la revista editada per Eliseu Climent, protagonista de la polèmica del tuit del Mercat Central, rep també diners públics del govern de Ribó», ha criticat el PP, que assegura que «des que Ribó va arribar a l'alcaldia ha regat amb milers d'euros la revista d'editada per Climent».

«El que va passar el diumenge amb el tuit de la Generalitat va ser vergonyós. El Mercat Central, icona i símbol de la ciutat, no es mereix que se l'embolique en aquesta polèmica, tot pel full de ruta pancatalanista del Botànic», ha conclòs.

El PP torna a oblidar els diners destinats a entitats i mitjans afins

El PP acostuma a traure periòdicament el fantasma del catalanisme per provocar polèmiques falses. San Segundo s'ha oblidat, per exemple, dels 33.000 euros que la Diputació de València va concedir el 2019 a la Real Acadèmia de Cultura Valenciana, l'entitat secessionista que Carlos Mazón va visitar a principis de juliol, just després que fora elegit president del PP valencià.

A finals de març, per exemple, el diputat a les Corts, José Antonio Rovira, ja va acusar la Generalitat de «regar» amb diners públics «entitats catalanistes». Tanmateix, Rovira, que repetia la informació publicada per Las Provincias, va ometre que aquest mateix periòdic conservador i anticatalanista i un altre de les mateixes característiques pertanyent al mateix grup (Vocento) i amb seu a Madrid, l’ABC, van rebre el 2019 (l’últim any del qual se n’han publicat dades) 518.000 euros només de la Generalitat Valenciana. I que, entre el 2016 i el 2019, la quantitat de diners de la Generalitat que va anar a parar a aquest diari arriba a 1.187.000 euros.

Inversió publicitària de la Generalitat el 2019 en els primers 15 mitjans. No inclou emissores locals en el cas de les ràdios. En els mitjans escrits, inclou la publicitat en paper i en digital. Font: GVA

No va ser l’únic, ja que, si posem el focus en els mitjans més reaccionaris i anticatalanistes, dels 12 milions d’euros de publicitat institucional de la Generalitat repartits el 2019, El Mundo se'n va emportar 365.128; la COPE, 346.370, i La Razón, 98.079.

Si ampliem el focus, també hi apareixen com a grans beneficiaris de la inversió publicitària de la Generalitat el 2019 la cadena SER, que va rebre 767.615 euros; Levante-EMV, 597.305 euros; Información, 571.448 euros; Mediterráneo; 417.069 euros; Onda Cero, 291.646 euros; El País, 281.874 euros; À Punt, 256.074 euros; El Diario, 170.062 euros; La Vanguardia, 111.528 euros; 20 Minutos, 111.528  euros, i Mediterráneo TV, 107. 850 euros.

Inversió publicitària de la Generalitat el 2019 en els 10 grups principals. Font: GVA

Per grups mediàtics, Premsa Ibérica (InformaciónMediterráneoSuperdeporteLa 97.7Levante TVInformació TV) va liderar de manera destacada la llista, amb 1,7 milions d'euros entre la Generalitat i el sector públic. El va seguir la Cadena Ser, Vocento (Las Provincias i ABC) i Planeta (La Razón i Onda Cero).

A més, cal recordar que la línia de subvencions per a mitjans en valencià del 2018 (no es va convocar ni el 2019 ni el 2020) arribava en total als 2,4 milions d’euros (només per a premsa escrita i digital i ràdio). Tanmateix, aquestes ajudes tenien un problema de base, ja que s’adreçaven per igual als mitjans redactats íntegrament en valencià i als redactats en castellà que anaven introduint progressivament la llengua autòctona o traduïen els continguts de manera automàtica.

Inversió publicitària de la Generalitat del 2016 al 2019. Font: GVA | Gràfica: El Temps

Com a resultat, el grup Prensa Ibérica tornava a ser el més beneficiat d'aquesta línia de subvencions el 2018, a pesar que els seus continguts són sobretot en castellà (alguns traduïts automàticament). Només en l’última convocatòria, el 2018, Levante-EMV, en la seua versió en paper i digital, es va emportar 131.000 euros. 

En canvi, Diari La Veu, que tenia tots els continguts en valencià, s’havia de conformar amb 25.000 euros i el setmanari El Temps, amb 20.000 euros per l’edició digital i 8.800 euros per l’edició impresa.