L'escassetat de microxips agreuja la crisi de producció de vehicles amb una caiguda del 18,1% al juny

Ford Almussafes duu a terme un altre ERTO de tres mesos, entre juliol i octubre, a causa de la crisi mundial del sector per la manca d'aquests components i la caiguda de la demanda

per NLV

Societat

Cadena de producció d'automòbils | ACN | Àlex Recolons
Cadena de producció d'automòbils | ACN | Àlex Recolons

La crisi de producció de vehicles a l'Estat s'ha vist agreujada, segons l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC), a causa de l'escassetat de microxips. Aquests semiconductors fets amb peces de silici, seleni i germani es trobaven en màxims històrics abans de la pandèmia, la qual ha disparat la demanda per fabricar mòbils, ordinadors i televisors. Una demanda que ja acaparava el 63% del gènere i el creixement de la qual ha fet recular el 12% que s'emportava una automoció cada vegada més dependent d'aquests per la major connectivitat, digitalització i electrificació dels automòbils.

Cal sumar a aquest fet l'alentiment de les extraccions d'alguns d'aquests minerals amb la pandèmia i la concentració del negoci en una desena d'empreses entre les quals en destaquen quatre: TSMC, que fabrica la meitat dels semiconductors del món, Samsung, Global Foundries i STM Electronic, totes localitzades al sud-est asiàtic.

Aquest problema torna a obrir un dels debats entorn de la indústria europea, i de l'estat espanyol, que fa dècades que està pendent i que s'ha postergat una altra vegada després d'aflorar tímidament amb l'inici de la pandèmia: la dependència de la cadena de subministraments global i la falta de capacitat de maniobra autòctona. Una realitat que podria col·lapsar la indústria a la tardor.

La fabricació de vehicles a l'Estat en el primer semestre cau un 21,6% respecte del 2019  

El sector de l'automoció ha tancat juny amb 172.696 unitats, una caiguda del 18,1% respecte al mateix mes de l'any passat. En comparació amb les dades prèvies a la pandèmia, la disminució és del 33,8%. Per una altra banda, les exportacions també han patit un descens del 14,9% en el sisè mes de l'any en comparació amb el mateix període de l'any anterior, fins a 151.366 unitats. En l'acumulat en el primer trimestre, la xifra ha arribat a 1.035.609 vehicles, un increment del 30,6% respecte al 2020, però una caiguda del 16,1% en comparació amb el mateix període de 2019. 

L'escassetat de microxips està colpejant especialment la producció de vehicles, tant en l'àmbit estatal com europeu. Els centres de producció s'estan veient obligats a endarrerir la fabricació i a efectuar mesures especials com la suspensió temporal de línies de producció fins que la falta de semiconductors estiga resolta. 

El sector preveu que el ritme de facturació dels components s'ajuste a la demanda del sector de l'automoció a partir del primer semestre del 2022.

En el primer semestre s'han fabricat 1.205.577 vehicles, un increment del 26,1% respecte al mateix període del 2020. Tot i això, aquesta xifra és un 21,6% inferior als nivells assolits en el 2019.

Els principals mercats europeus també se situen molt per sota de les dades de producció registrades el 2019, tot i que estan aconseguint millorar els seus ritmes de vendes. Durant l'últim mes, mercats com Alemanya, França o Itàlia han registrat caigudes del 15,7%, 13,6% i 13,3%, respectivament, respecte a fa dos anys. 

A més, les destinacions ubicades a Europa han rebaixat la demanda un 29,5% per millorar la recuperació dels seus mercats interns, un factor que explica la caiguda del ritme d'exportacions. 

Ford Almussafes duu a terme un altre ERTO entre juliol i octubre

Ford Almussafes va proposar a finals de juny un altre ERTO de tres mesos, entre juliol i octubre, tant a la planta de vehicles com a la de motors, a causa de la crisi mundial del sector per la caiguda de la demanda i la falta de microxips semiconductors. També va descartar recuperar el torn de nit, segons fonts sindicals.

L'empresa va acordar cancel·lar l'ERTO en vigor fins a finals de juny i obrir-ne un per al següent trimestre, del primer de juliol fins al 30 de setembre. El nombre de treballadors afectats rondava els 6.400 de la plantilla total d'uns 7.000.