I quan no quede res?

per Hèctor Espinosa

Tribuna

I quan no quede res?
I quan no quede res?

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

Mentre l'actualitat política es debat entre les espardenyes de Pedro Sánchez o els plors d'uns toreros, existeix un problema real, un problema al qual no estem atenent prou: l'emergència climàtica o canvi climàtic per als ecologistes de postureo.

Fa unes setmanes el nou informe del Panell Intergovernamental d’Experts sobre el Canvi Climàtic (IPCC) ens va dir l'esperat: estem malament. Fatal. L'informe assenyala que per al 2030 la temperatura mitjana del planeta haurà augmentat en 1,6 °C respecte a nivells preindustrials i, per a 2050, entre 2,5 i 3 °C. A tot això, cal sumar que aquest informe, que és el sisé de l’IPCC, afirma que pràcticament tota la crisi climàtica és conseqüència de l'activitat humana.

Malgrat això, malgrat saber que estem matant a poc a poc la nostra casa, el Gobierno més progressista de la història continua apostant per macroprojectes que van en contra de tot allò que diuen que són: ecologistes i animalistes.

No sé si soc només jo, però crec que en l'Estat espanyol hi ha alguna cosa encara més antiecologista que el PSOE: el Ministeri de Transports madrilenys, Mobilitat madrilenya i Agenda urbana madrilenya que, damunt, dirigeix el PSOE.

És fascinant veure com les autoritats portuàries, dependents d'aquest Ministeri, proposen projectes que per a res compleixen amb uns mínims requisits ambientals concordes al nou informe de l'IPCC.

El Far del Cap de l'Horta

Si hi ha alguna cosa que sembla que aquest Gobierno vol potenciar és el turisme (del treball digne parlem un altre dia), gens estrany si mirem cap endarrere, els governs del PP haurien fet el mateix. El que resulta sorprenent és que aqueix turisme no pretenga ser, a hores d'ara, un turisme sostenible. A Ábalos no li va importar l'emergència climàtica i no va tractar d'amagar-ho: si el PATIVEL protegeix una zona i, a més, aquella zona és hàbitat d'interés comunitari, l'Autoritat Portuària d'Alacant proposa una concessió per a crear un restaurant.

Afortunadament, el moviment associatiu ecologista d'Alacant ha actuat ràpidament i s'ha posicionat totalment en contra d'un ús contaminant i que no siga públic per al Faro del Cap de l'Horta. Tant és així que la Plataforma Salvem el Faro del Cap de l'Horta ha portat l'assumpte al TSJCV i la concessió està paralitzada fins que aquest es pronuncie.

L'ampliació del Port de València

Si el PSOE és poc ecologista, imagina't el PP que, a principis de segle, planificava l'ampliació del Port de València. I clar, és que en aquell moment el Partit Popular dirigia el govern espanyol, la Generalitat Valenciana i l'Ajuntament de València, qui li anava a dir que no a una Declaració d'Impacte Ambiental (DIA)?

Ara el problema ve amb el PSOE, que vol reprendre el projecte per a duplicar les capacitats actuals del Port amb la mateixa DIA de 2007 que, no és per res, però potser ja està caducada.

És evident que aquest projecte, ara per ara, no hi ha, ambientalment parlant, per on agafar-lo. Econòmicament és una altra cosa. Com és possible que, sabent que l'emergència climàtica inundarà el Port de València, alguns vulguen ampliar-lo? Volen accelerar els efectes de la crisi climàtica perquè s'inunde abans? Potser es tracta de gastar-se 458 milions d'euros públics per a cimentar la mar, automatitzar el treball i destruir llocs de treball i, sobretot, destruir els paratges naturals del voltant del Port de València. Sembla que defensar la nostra naturalesa i el nostre territori és només cosa d'uns pocs.

Quan no quede res, li donarem gràcies al PSOE per poder sopar al Far o embarcar en un creuer al Port de València. Encara que potser, per a aquell moment, ja no existeix el Port de València ni el Cap de l'Horta.