Joan-Lluís Lluís retrata la travessa d'una «colla utòpica» en cerca del poeta Ovidi a l'època romana

Club Editor publica la novel·la «Junil a les terres dels bàrbars»

per NLV / ACN

Cultura, InfoLlibres

Joan-Lluís Lluís
Joan-Lluís Lluís | Pere Francesch

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

L'escriptor Joan-Lluís Lluís retrata la travessa d'un grup heterogeni en l'època romana en cerca del poeta Ovidi a la novel·la Junil a les terres dels bàrbars, publicada per Club Editor. L'autor va construir la hipòtesi d'una lectora jove que viu en un confí de l'Imperi romà i com ho fa per anar a veure el seu ídol Ovidi. L'acompanyaran una colla de persones que Lluís assegura que és utòpica perquè al grup «l'única autoritat naix de la competència entre les persones, però no hi ha cap dirigent ni líder». L'obra arriba a les llibreries aquest dimecres. Lluís va guanyar el premi Sant Jordi 2017 per Jo soc aquell que va matar Franco.

Junil a les terres dels bàrbars se situa al principi de l'era cristiana i narra la fugida d'una noia culpable de la mort del seu pare frontera de l'Imperi enllà. En companyia d'alguns esclaus fugitius s'embrancarà en la travessa a peu de part del continent europeu; però no ho farà només per escapar al càstig que l'esperava, sinó també per l'al·licient dels versos d'un poeta desterrat, Ovidi, que l'anirà alimentant dia rere dia.

El poeta romà Ovidi està en l'origen de la novel·la. «Ovidi té un punt fascinant i dramàtic i és que l'emperador August el va enviar a l'exili, però no se sap per què. Ningú ho va deixar escrit. Va marxar i es va morir a la vora del mar Negre, que era l'extremitat de l'Imperi». Lluís explica que quatre llibres del segle XX van novel·lar l'exili d'Ovidi. Admet que cadascuna d'aquestes novel·les li va agradar, però afirma que si ajuntava les quatre «esdevenien molt monòtones» perquè realment no hi ha informació sobre l'exili del poeta.

En aquest context, es va plantejar fer «una novel·la d'Ovidi sense Ovidi i que el personatge principal siga una lectora, una fan». L'autor, explica, va construir la hipòtesi d'una lectora jove que viu en un confí de l'Imperi, que no es precisa on és, i com ho fa per anar a veure el seu «ídol» Ovidi. Ha deixat clar que no és una novel·la històrica i que hi ha «anacronismes volguts».

Reconeix que la seua forma de plantejar-se les novel·les és a partir de preguntar-se com ho fan els personatges per aconseguir un objectiu. «El que descobrisc, ho escric».

La colla

La protagonista, una adolescent, va acompanyada en aquesta travessa i Joan-Lluís Lluís va anar agregant personatges al grup. «La idea era veure què passava amb cada personatge i construir una colla que decideix a anar a un nou lloc i que el seu objectiu no és només fugir».

Del viatge de la colla, li interessava les relacions de poder entre els personatges. «Aquesta és una colla utòpica perquè l'única autoritat naix de la competència entre les persones, però no hi ha cap dirigent ni cap líder, no funcionen així, sinó que aquest grup és una utopia llibertària».

Reconeix que descobreix aspectes de les seues novel·les un temps després d'haver-les escrites com la idea de la utopia llibertària. «Gairebé en cada novel·la tinc alguna sorpresa agraïda».

Patiment i fruïció

Pel que fa al procés d'escriptura reconeix que en el seu cas hi ha «una barreja de patiment i de fruïció. Si fora només patiment seria inaguantable, però només fruïció ho trobaria sospitós i molt superficial». A Junil a les terres dels bàrbars, apunta, «hi ha hagut més fruïció del que és habitual perquè hi ha molts personatges i és una novel·la coral. Jo m'enamore sovint dels personatges i com que ací n'hi ha molts, m'he enamorat de molta gent alhora».

Club Editor i Joan-Lluís Lluís

Club Editor va anunciar el passat mes de maig que Joan-Lluís Lluís passava a formar part dels autors de l'editorial i que al llarg del 2022-2024 anirà recuperant les seues obres anteriors començant per la seua primera novel·la, Els ulls de sorra, seguida d'El dia de l'os i Cròniques del déu coix. «Club Editor acull aquestes quatre novel·les amb la convicció que, com passa amb altres autors de la casa, l'obra s'ha d'explorar de cap a cap per veure'n la dimensió», va destacar l'editorial.