Mireia Mollà, a l'Eurocambra: «L'Autoritat Portuària prova d'evitar una nova declaració d'impacte ambiental»

El president de l'APV, Aurelio Martínez, justifica l'ampliació: «Som el port de Madrid»

per NLV

Territori, Política

Port de València | APV | EP
Port de València | APV | EP

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

La Comissió de Peticions de l'Eurocambra ha acordat aquest dimecres, amb els vots a favor del PP i del grup d'Aliança Progressista de Socialistes i Demòcrates, vinculat al Partit dels Socialistes Europeus, tancar la sol·licitud d'un ciutadà valencià per investigar si l'ampliació del Port de València necessita una nova Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) per no incomplir el dret mediambiental europeu, mentre que els Verds, L'Esquerra i els no adscrits ha votat a favor que continue oberta.

La resolució s'ha adoptat després d'escoltar el peticionari; el president de l'Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez, que ha insistit que el projecte compleix amb la legislació ambiental, i la consellera de Transició Ecològica, Mirella Mollà, que reclama una nova DIA per evitar «el col·lapse ambiental» que suposaria a l'Albufera, el llac d'aigua dolça més gran de l'estat espanyol i un dels aiguamolls més importants d'Europa. Per la seua banda, la Comissió Europa manté la posició inicial i assegura que en la informació que disposen «no existeixen indicis que permeten identificar una infracció» de la legislació ambiental i més tenint en compte que el projecte definitiu «no està ni presentat ni autoritzat». En qualsevol cas, insisteix que en aquesta classe de projectes el mecanisme de recurs «més eficaç» és dirigir-lo a l'ordenament jurídic espanyol.

Així, el peticionari, «en atenció a la preocupació que senten molts valencians», ha insistit a reclamar que l'Eurocambra arribe «fins al fons de l'assumpte» per les «irregularitats» que suposarà començar les obres de la nova ampliació nord del Port sense comptar amb una DIA actualitzada que impedisca «el retrocés de les platges del sud de València, desaparega el sistema dunar i l'Albufera», ja que el projecte original ha patit «nombroses modificacions» des del 2007.

De la mateixa manera, la consellera Mollà ha comparegut per «defensar els interessos mediambientals davant l'amenaça» que suposa aquest projecte i ha denunciat públicament que l'APV «prova d'evitar amb tots els mitjans al seu abast» dur a terme una nova DIA ajustada al projecte real malgrat que existeixen «dubtes raonables» sobre l'impacte que suposarà el nou projecte a l'Albufera.

Així mateix, ha criticat que, en «un fet insòlit», el Ministeri de Transició Ecològica el març del 2021 «va atorgar al promotor, l'APV, la condició d'òrgan substantiu» i, per tant, va convertir el Port «en jutge i part» del seu propi projecte. Un projecte amb unes repercussions que «es nega a avaluar». Per això, ha reclamat a la Comissió Europea que no caiga en «l'omissió deliberada del principi de precaució».

Aurelio Martínez: «Som el Port de Madrid»

Per contra, el president de l'APV defensa que la DIA del 2007 es troba vigent i no és necessària una nova avaluació, «tal com va ratificar posteriorment Ports de l'Estat», i ha recordat a més que l'ampliació nord, conclosa i inaugurada  l'abril del 2012, va obtindre 74 milions de finançament europeu, la qual cosa evidencia que el projecte és de «rellevància estratègica també per a la UE». A més, ha assegurat que el projecte «s'ha dissenyat a l'ombra dels temporals dominants per minimitzar l'impacte a la costa sud» de València.

«Som el port de Madrid», ha afirmat Martínez per justificar el projecte, després de desglossar les taxes de creixement i les dades de tràfic de contenidors d'exportació i importació. 

Aurelio Martínez durant la compareixença telemàtica davant de la comissió de peticions del Parlament Europeu

Les «particulars» avaluacions ambientals al sud dels Pirineus

Margrete Auken, eurodiputada verda danesa, s'ha mostrat escandalitzada per l'argumentari de Martínez: «Aquest port és quatre vegades més gran que el que es va parlar el 2007 i l'estudi d'impacte cal respectar-lo, les autoritats del port no han de decidir res». «Francament em xoca la resposta», ha assegurat. Auken ha acusat el president de l'APV i la CE de fer «jocs malabars» i d'actuar com a «trilers». La veterana política d'esquerres ha il·lustrat la manera particular de tractar les avaluacions ambientals al sud dels Pirineus i ha recordat una visita al costat d'una companya irlandesa a les obres de la M-30 de Madrid en la qual els van assegurar que no era necessària una DIA ja que no es tractava d'una autovia sinó d'un carrer.