Marzà: «El 61% d'alumnes de Secundària vehicularan en valencià»

Segons el conseller, la Llei del Plurilingüisme «no lleva hores de valencià»

per NLV

Llengua, Política

El conseller d'Educació, Vicent Marzà, i el secretari autonòmic d'Educació, Miguel Soler |  GVA
El conseller d'Educació, Vicent Marzà, i el secretari autonòmic d'Educació, Miguel Soler | GVA

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

El conseller d'Educació, Vicent Marzà, en la roda de premsa de presentació de l'inici de curs 2021-2022 que ha oferit aquest dilluns, ha fet un «balanç positiu» de l'arribada a l'Educació Secundària del sistema plurilingüe ja implantat en Infantil i Primària, i ha assenyalat que «el 93,6% dels centres educatius han aprovat en els seus consells escolars el seu projecte lingüístic de centre».

Marzà ha ressaltat que al País Valencià s'han eliminat les línies «que segregaven» i s'ha optat per «cohesionar» mitjançant els centres educatius «perquè tots els xiquets i xiquetes tinguen les mateixes oportunitats d'aprendre totes les llengües i, evidentment, en primer lloc, el valencià». Com a resultat, els alumnes que vehicularan majoritàriament en valencià en Secundària han passat del 28% al 61%.

Segons el conseller, «l'aposta és clara». «Volem que els xiquets i xiquetes aprenguen i dominen de manera efectiva el valencià, el castellà i, com a mínim, l'anglés com a primera llengua estrangera», ha asseverat.

Per a això, aquest curs comptarà amb «més de 1.200 auxiliars de conversa en els centres educatius», la qual cosa suposa que «tots aquells que han demanat auxiliar de conversa en tindran», ha remarcat.

D'aquesta manera, el País valencià es converteix «en el territori que més auxiliars de conversa té als centres educatius, cosa que facilita que no només aprenga anglés aquell que es pot pagar una acadèmia, sinó que aprenguen anglés tots els xiquets i xiquetes del nostre país», ha afegit.

Així, Marzà considera que l'educació pública garanteix que tot l'alumnat tinga un «aprenentatge efectiu i pràctic del valencià, el castellà i l'anglés».

A més, el conseller ha volgut deixar clar que la Llei del Plurilingüisme «no lleva hores de valencià», sinó que «el Tribunal Suprem determina que en qualsevol territori de l'Estat s'ha de fer com a mínim un 25% en castellà». I ha explicat que, si hi ha un 25% en castellà en centres que fins ara no en tenien, «no és per la Llei de plurilingüisme, sinó perquè el Tribunal Suprem està fent que s'aplique ací i en tot el territori de l'Estat», ha conclòs.

Preocupació per part del professorat i nombroses entitats

Tanmateix, el curs passat, el professorat dels instituts d’ensenyament secundari de les comarques valencianoparlants i nombroses entitats van mostrar preocupació per la reducció de les hores impartides en valencià per tal de poder complir amb els percentatges d’ensenyament en valencià, castellà i anglés que estableix la norma.

Una norma que implica l’abandó progressiu del sistema de línies en valencià i castellà i estableix uns mínims percentuals d’horari lectiu: el temps mínim destinat als continguts curriculars en cadascuna de les llengües oficials ha de ser del 25%, mentre que en el cas de l’anglés es redueix fins al 15%. D’aquesta manera, el govern valencià compleix amb les dues sentències del Tribunal Suprem (TS) que dicten que el castellà ha de ser la llengua vehicular, d’almenys, el 25% de l’horari lectiu. A partir d’això, els centres han hagut d’escollir incrementar el valencià o el castellà fins al 50% i l’anglés fins al 25%.