La Confederació d'AMPA Gonzalo Anaya demana lluitar contra l'absentisme escolar

L'entitat assenyala que cal treballar per superar els efectes de la pandèmia en l'àmbit educatiu

per NLV

Societat

Roda de premsa de la Confederació d'AMPA «Gonzalo Anaya» sobre l'inici del curs escolar
Roda de premsa de la Confederació d'AMPA «Gonzalo Anaya» sobre l'inici del curs escolar

La Confederació d'AMPA «Gonzalo Anaya» ha demanat a «totes les instàncies responsables» que lluiten contra l'absentisme escolar i treballen per revertir tots els efectes que ha deixat la pandèmia en l'àmbit educatiu. També, que  es complisquen «amb efectivitat totes les competències i responsabilitats en la matèria» amb motiu de l'inici del nou curs 2021-2022.

Així ho han indicat els responsables de l'organització en una roda de premsa celebrada aquest dimecres a les portes del CEIP Professor Tierno Galván del Port de Sagunt (el Camp de Morvedre), una escola triada per «no tindre absentisme escolar i que, junt amb la resta de centres educatius de Sagunt i de l'Ajuntament de la ciutat, actua a través d'un reglament i protocol molt efectiu quan un escolar no assisteix a classe».

Amb aquest centre «com a exemple» i aprofitant la tornada a la presencialitat completa en el conjunt d'etapes educatives, el president de l'entitat, Rubén Pacheco, ha instat totes les instàncies, principalment els ajuntaments, els centres educatius i els equips socials del País Valencià, a esforçar-se per «l'èxit educatiu de tot l'alumnat». «Aconseguirem superar la pandèmia quan curem totes les ferides socials, emocionals, culturals i econòmiques que ens ha portat la COVID-19 i que són també causa de l'absentisme escolar», ha assenyalat.

Per la seua banda, el director del CEIP Professor Tierno Galván ha destacat el paper de la comunitat educativa de Sagunt «per estar molt conscienciada i ser proactiva», i la tasca «tan important de l'equip municipal d'Educació de l'Ajuntament en la intervenció davant l'absentisme escolar».

Propostes

La Confederació ha exposat una sèrie de propostes per lluitar contra l'absentisme escolar, entre elles la millora de la coordinació amb una instrucció conjunta per als professionals implicats a pal·liar aquest problema. 

També ha insistit en la necessitat que els centres educatius tinguen un educador social, ja que les tasques que han d'aconseguir tutors i tutores per previndre i fer front a l'absentisme escolar i a altres dificultats socials del seu alumnat «han d'anar acompanyades i coordinades per aquesta figura». «L'experiència de la figura d'educadors socials als centres que ja tenen altres comunitats autònomes és molt positiva en aquest sentit», ha subratllat.

Així mateix, l'entitat reclama mesures educatives i canvis en les metodologies i el currículum escolar, ja que «no només és un tema que afecta Serveis socials. Les Comissions d'Absentisme Escolar als municipis «han de tindre una tasca molt més activa i més competències que les que solen tindre habitualment, i ser convocades amb més regularitat».

Finalment, incideix en la importància de fixar quan el Consell Escolar Municipal ha de tractar el tema de l'absentisme escolar (novembre-febrer-juny) i en l'obligatorietat de donar informació sobre l'Informe d'Absentisme Escolar en el municipi en les comissions informatives de les sessions plenàries.