Mulet rebutja que s'apliquen nous peatges al País Valencià i exigeix trens de Rodalies dignes

El senador de Compromís diu que «ens tracten com una colònia en matèria ferroviària»

per NLV

Societat, Política

EP
EP

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

El portaveu de Compromís al Senat, Carles Mulet, va aprofitar el debat sobre una sèrie de peticions per a l'AP7 a les comarques de Girona per posar sobre la taula les reivindicacions d'infraestructures per al territori valencià. Tot i que ERC no va acceptar ninguna d'aquestes propostes per entendre que, malgrat ser justes, desvirtuen el fons del seu text, la intervenció servir per tornar a posar en la palestra l'amenaça d'un nou peatge en l'ombra per al País Valencià.

Mulet va assenyalar que el govern espanyol sabia «perfectament» que el 2019 acabaria el peatge de l'AP-7, i sabia calia «planificar els enllaços nous des dels municipis». «Per què no ho van fer en temps?», va preguntar. «Doncs perquè va jugar fins a l'últim moment a veure si l'allargava o no l'allargava», va afirmar. «Aquests accessos haurien d'estar ja», va asseverar. 

El senador també va qüestionar la validesa d'«un estudi de viabilitat si hi ha actuacions com la CV-10 que fa dècades que haurien d'estar acabades». «Sempre paguem els plats trencats els mateixos, les comunitats que som com a colònies, ciutadans de tercera», va reblar.

De la mateixa manera, Mulet va recriminar als bancs socialistes que «ara el gran debat que s'han tret de la mànega -ho va traure el ministre Ábalos abans que fora acomiadat és el tema de les eurovinyetes i el peatge de les autopistes». «Justament ho va traure quan valencians i catalans havien deixat de pagar per enèsima vegada eixa autopista, no abans, quan estàvem pagant», va afegit. «I ara sabem perfectament que no era gratis», va dir. 

«Hem pagat cent vegades eixa autopista i hem pagat també autovies en la resta de l'Estat, perquè som dels que més aportem i menys rebem, amb autovies que van buides. I ara, quan hem deixat de pagar l'AP−7, ens diuen que, ja que no res és gratis, han de fer un peatge en l'ombra», va manifestar. «Ábalos ja no està, però la nova ministra torna a posar l'amenaça damunt de la taula. I nosaltres volem ser molt clars: si cal pagar les autopistes, si cal pagar per circular per carreteres, posem el comptador a zero. Primer, tots aquells territoris que no hagen pagat per circular per carreteres i autovies que paguen al mateix nivell que hem pagat nosaltres. Això també és solidaritat entre territoris. I una vegada hagen arribat al nivell en què estàvem nosaltres, llavors parlarem de si fa falta o no aplicar peatges. Però que ens tracten a tots per igual», va explicar.

«Una colònia en matèria ferroviària»

En el mateix sentit, el senador valencianista va remarcar que «no pot ser que ens tracten com a una colònia i els altres siguen sempre els privilegiats en matèria ferroviària». Per això, va exigir, «nosaltres volem un tracte digne» i que «es recuperen les freqüències ferroviàries», perquè és una «autèntica vergonya el que està passant dia sí i dia també: les cancel·lacions de Rodalies es compten per desenes, 30 o 40 cada dia al País Valencià; també les línies mitjana distància; les obres que no estan fent-se, i el gruix del pressupost del corredor mediterrani es va a les Rodalies de Madrid. És una autèntica vergonya».

Mulet va ressaltar que Compromís entén que «la política ha de ser apostar pel ferrocarril, però mentre no tinguem unes Rodalies dignes, la gent està obligada a anar per carretera, i mentre no tinguem unes carreteres comarcals dignes, la gent s'ha de traslladar per l'AP-7, i mentre no tinguem un corredor mediterrani en condicions, els camions han de circular per l'autopista», que «està saturada» i «continua donant l'esquena als pobles que han estat suportant durant dècades la infraestructura pels seus termes municipals». 

Per tant, va demanar que «tinguen una mica de solidaritat també amb els que hem estat sempre pagant aquest tipus d'infraestructures». «Volem accessos dignes», va insistir. «Portem una reivindicació històrica, ho va demanar la Generalitat Valenciana el 2018 i el govern espanyol va dir que havia de fer un estudi encara», va explicar. Per això, «és una vergonya que ara diguen que cal fer un estudi per veure on fa falta la connectivitat». «Parlem d'indústries, de persones que han d'agafar eixa autopista perquè no tenen cap altra alternativa i han de fer una volta de quilòmetres per accedir-hi. Som els que hem estat tota la santa vida pagant aqueixes autopistes i les de la resta de l'Estat, que van buides», ha conclòs Mulet.