El 34% dels projectes del Consell han sigut aprovats per unanimitat a les Corts aquesta legislatura
El director general de Relacions amb les Corts, Antonio Torres, destaca «l'esforç pel diàleg i el consens»
Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací
El 34% de les iniciatives legislatives del Consell han sigut aprovades per unanimitat, tal com ha explicat el director general de Relacions amb les Corts, Antonio Torres, que ha destacat la voluntat del govern valencià de tindre el suport de tots els grups parlamentaris.
Les Corts han tramitat durant aquesta legislatura 13 projectes de llei, dels quals tres estan pendents d'aprovar, 14 proposicions de llei, dues de les quals aprovades i quatre pendents de tramitació, i a més s'ha formalitzat una iniciativa legislativa davant del Congrés, ha indicat la Generalitat en un comunicat.
Torres ha destacat «l'esforç pel diàleg i el consens que ha presidit totes les actuacions del Consell, especialment en l'actual legislatura, que ha sigut complicada i ha obligat el govern valencià a adoptar decisions urgents per poder fer front a moltes situacions difícils».
En concret, el Consell ha aprovat 32 decrets llei, tots convalidats per les Corts, dels quals 24 estan justificats per la situació excepcional creada per la pandèmia derivada de la COVID-19. Aquest balanç contrasta amb altres legislatures, com la VIII, en la qual es van aprovar 19 decrets llei, en una situació ordinària i sense factors d'excepcionalitat.
A més, ha afegit que «el govern valencià ha salvat tota la seua actuació legislativa i normativa, i en tots els casos s'ha superat el 50% entre el suport i l'abstenció».
Així, en l'actual mandat, el grup parlamentari Ciudadanos ha votat a favor del 42% de lleis aprovades i del 78% dels decrets llei. A més, huit de cada deu lleis o decrets llei del Consell han comptat amb el suport o l'abstenció de Cs. Per la seua banda, el grup del PP ha votat a favor del 42% de les lleis i el 53% dels decrets llei. I el de Vox s'ha pronunciat a favor del 33% de les lleis i del 34% dels decrets llei. Torres ha considerat que aquestes dades posen en relleu «el consens que ha presidit l'actuació del Consell».
Respecte als pressupostos de la Generalitat del present exercici, ha subratllat que són els de més acceptació de la història, perquè dos terços de les Corts han secundat els comptes autonòmics o s'han abstingut. A més, iniciatives com els acords de reconstrucció «Alcem-nos», han comptat amb el suport de tots els grups parlamentaris, exceptuant-hi Vox.
Consens
L'esforç del Consell es plasma en l'«alt nivell» de vots favorables a la convalidació dels decrets llei. «Més d'un terç -11 en total- han sigut aprovats per la unanimitat de tots els diputats i les diputades», ha remarcat el director general de Relacions amb les Corts.
Dins d'aquest procés de consens, cal tindre en compte la tasca de la Direcció General de Coordinació del Diàleg Social, creada durant aquesta legislatura pel Consell i que s'ha convertit en un element clau per aprofundir en el consens social que ha de presidir totes les accions públiques.
Torres ha afegit que «aquest diàleg i consens també ha sigut present en les relacions amb institucions i organismes que representen a sectors econòmics i socials i que han requerit, durant la pandèmia, ser sentits pel Consell per a traslladar solucions i propostes, que han sigut recollides en les disposicions normatives i de distribució de fons que s'han fet enguany».