Un tren que no arriba

per Maria José Calabuig

Tribuna

Un tren que no arriba
Un tren que no arriba

Un tren que no arriba ni cap al nord, ni cap al sud, ni a les comarques centrals, ni a l’interior.

En plena emergència climàtica, l’Estat espanyol degrada i menysprea el servei de rodalia. Tan sols hem d’anar a les dades: hui en dia 7.600 trens cancel·lats, 11.384 trens amb retard i 10.000.000 d’usuaris perduts en l’última dècada.

Enfront d'això, quina alternativa ens queda? La «mobilitat col·laborativa», una opció totalment romantitzada i venuda com l’augment de la consciència ecològica dels joves i la nostra preocupació per contaminar menys i tindre cura del medi ambient. El primer any que vaig anar a estudiar a València pensava que podria fer els trajectes en tren, a les setmanes ja vaig veure que la millor opció era tindre un grup amb altres joves del poble i coordinar-se per poder anar i tornar amb algú. Per tant, jo li diria més bé «si no compartisc cotxe em quede sense possibilitats de poder tornar a casa».

Enfront d'aquestes situacions, el que fa el PSPV-PSOE, en lloc de repensar la xarxa i construir un pla per a la mobilitat de manera sostenible, és construir una autovia que destrossarà kilòmetres d’horta històrica de la Safor. Una inversió de 60 milions d’euros en asfalt. Arcadi, primer avís: la terra aguanta la nació, vivim d’ella, és la nostra pàtria (o màtria) i no pot quedar soterrada per quitrà.

S’ha d’optar per invertir en transport col·lectiu per tindre un transport econòmic i sostenible. Necessitem una xarxa de rodalia de qualitat i, actualment, és el pitjor servei de l’Estat, infrafinançat. Ens cal una xarxa ben ordenada territorialment, que desplegue xarxes i línies que arriben als pobles.

Tenim un país amb una gran quantitat de municipis amb un transport deficient i això suposa un gran impediment per a la vida a les zones rurals que estem desconnectades i que per moure’ns l’única opció que tenim és el vehicle privat. Aquesta és una opció que a més dificulta la mobilitat, especialment a les persones joves. No vull comprar-me un cotxe i que aquesta siga l’única possibilitat d’arribar fins als pobles de l’interior. A més, el salari mitjà que rebem les joves valencianes menors de trenta anys és de 857 euros, una baixada d’un 2,74% respecte de l’any anterior i que a més està per davall del Salari Mínim Interprofessional. Què fem amb això, pague el lloguer, la matrícula de la universitat o un cotxe? No vull, no puc.

Darrerament, hem viscut el caos a les estacions originat per la vaga convocada pel sindicat Semaf. Ben fet, estem de la mateixa banda i que no ens venguen que el desordre i la falta de trens que arriben a l’hora al seu destí és perquè uns treballadors han decidit reclamar els seus drets laborals. Cada dia @CercaniasVLC publica al seu Twitter una gran quantitat de retards, cancel·lacions o fins i tot, quan SÍ que passa el tren. Ah gràcies, pensava que això era el que ha d’ocórrer.

La rodalia és insostenible, s’està fent una gestió on milers de persones s’han vist afectades, tenim un coordinador del servei de rodalia al País Valencià que sosté un servei que no és útil per a la vida de les persones. Imagine que Juan Carlos Fulgencio no haurà agafat un tren des de fa anys.

El govern de l’Estat espanyol ha pressupostat 3.400 milions d’euros entre 2010 i 2020 i sols ha executat 0,009% per a la rodalia valenciana. La inversió per usuària a l’AVE és de 98 euros mentre que la inversió per usuari de Rodalia és de 0,0015 euros. Resum: quan el PSOE et diga que està fent alguna cosa per lluitar contra l’emergència climàtica, recorda que és tot greenwhashing.

Per als Pressupostos Generals de l'Estat necessitem una millora de la inversió per a les infraestructures, que s’execute, ens cal un adequat finançament que deixe d’empobrir el nostre país en pro de Madrid. Tenim una bona part de la xarxa sense electrificar, retards i cancel·lacions continuades i diàries, una notable falta de personal en les estacions. Les competències de rodalia i els fons per a gestionar-les han de ser transferides al govern del País Valencià. El preu dels bitllets de rodalia ha de ser més assequible, especialment per a les persones joves i cal una electrificació de totes les línies i ampliació de la xarxa, per una millor xarxa de transport col·lectiu i sostenible. És el moment, capgirem-ho.