«Açò és Espanya i es parla en la llengua nacional»: discriminació lingüística a un client en un bar de Gandia

Plataforma per la Llengua demana a l’Oficina de Drets Lingüístics i a la Direcció General de Comerç i Consum que intervinguen en el cas

per NLV

Llengua

«Açò és Espanya i es parla en la llengua nacional»: discriminació lingüística a un client en un bar de Gandia
«Açò és Espanya i es parla en la llengua nacional»: discriminació lingüística a un client en un bar de Gandia

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

Nou cas de discriminació lingüística al País Valencià. Ara, a Gandia, on un bar es va negar a atendre un jove per haver-s’hi adreçat en valencià i tampoc no li va permetre omplir el full de reclamacions quan el va demanar. Els fets van passar el 18 de setembre, al bar Aqua Marina, a l’avinguda de la Pau, 11, del Grau de Gandia, quan l’afectat, que hi anava acompanyat d’un amic, va sol·licitar al cambrer «un te roig amb gel» i el cambrer va fer veure que no l’entenia. 

La discriminació no va acabar ací i el cambrer li va amollar que «estem a Espanya i parlem en espanyol» i que «si no parlava espanyol, era perquè no li donava la gana». Un segon cambrer s’hi va afegir i en to amenaçador, i també en castellà, va intervenir en dues ocasions, per a repetir que «açò és Espanya i es parla en la llengua nacional». El bar es va negar a oferir el full de reclamacions al client, que va haver de demanar a la Policia Local que s’hi desplaçara per, finalment, aconseguir-lo omplir.

Plataforma per la Llengua ha demanat a l’Oficina de Drets Lingüístics i a la Direcció General de Comerç i Consum que intervinguen en el cas, que es tramite la reclamació de l’afectat i que s’inicie un expedient sancionador, si es confirma que s’han vulnerat els drets del consumidor.

L’entitat considera que el bar ha incomplert el Decret legislatiu 1/2019, que determina que els consumidors tenen dret a utilitzar qualsevol de les llengües oficials del País Valencià, i la Llei 4/1983, que explicita els drets d’expressar-se en valencià en un comerç i de no ser discriminat per aquesta raó.

A més, els fets podrien ser motiu d’una infracció lleu, tenint en compte l’Estatut dels Consumidors, perquè l’establiment es va negar a satisfer una demanda normal d’un client en un bar, com és demanar «un te roig amb gel», una demanda que pot satisfer un establiment d’aquest tipus.