«En espanyol. Jo no t'entenc i no tinc l'obligació d'entendre't»: ING Bank expulsa una família d’una sucursal per parlar en valencià

Els fets van ocórrer el passat mes d'octubre en una oficina de València

per NLV

Llengua

La sucursal d'ING Bank al carrer Sant Vicent Màrtir de València
La sucursal d'ING Bank al carrer Sant Vicent Màrtir de València

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

Una família ha estat discriminada en dues ocasions a l'oficina bancària d'ING Bank ubicada al carrer Sant Vicent Màrtir de València per haver-s'hi dirigit en valencià. Els fets van passar el 15 d'octubre i es van repetir el dia 18. El dia 15 un treballador es va negar a atendre'ls quan la filla se li va adreçar en valencià i els va exigir que parlaren en castellà. «En espanyol. Jo no t'entenc i no tinc l'obligació d'entendre't», li va amollar en castellà.

Després d'explicar que només volien ser atesos per fer una operació, una directiva de la sucursal els va dir que havien faltat al respecte al personal d'una entitat privada i els va demanar que abandonaren el local.

El dia 18, quan la filla hi va tornar per demanar el full de reclamacions, una altra treballadora li va negar de nou el dret d'expressar-se en valencià i va fer veure que no l'entenia. La clienta no va aconseguir el full de reclamacions fins que va avisar que trucaria a la policia local, i considera que va rebre un tracte vexatori per part del banc, que va tardar molt a retornar-li el document signat.

Plataforma per la Llengua ha demanat a l'Oficina de Drets Lingüístics i a la Direcció General de Comerç i Consum de la Generalitat Valenciana que intervinguen en el cas per garantir el dret dels consumidors a expressar-se en valencià en el sector comercial.

L'entitat considera que ING Bank ha incomplert el decret 1/2019, que determina que els consumidors tenen dret a utilitzar qualsevol de les llengües oficials del País Valencià, i l'article 17 de la Llei 4/1983, que explicita que tots els ciutadans tenen dret d'expressar-se en valencià en qualsevol reunió.

A més, l'actuació dels treballadors falta al respecte als drets i interessos dels usuaris i contradiu l'article 3 del Reglament de Defensa del Client d'ING Bank, que afirma que les relacions amb els usuaris han d'ajustar-se a la bona fe, l'equitat i la confiança recíproca.