La Xarxa Europea per la Igualtat de les Llengües condemna «fermament» el 25% de classes en castellà

L'entitat considera que es tracta d'un percentatge «arbitrari» que no té «cap prova pedagògica de suport»

per NLV

Societat, Llengua

La Xarxa Europea per la Igualtat de les Llengües condemna «fermament» el 25% de classes en castellà
La Xarxa Europea per la Igualtat de les Llengües condemna «fermament» el 25% de classes en castellà

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

La Xarxa Europea per la Igualtat de les Llengües (ELEN per les sigles en anglès) ha condemnat «fermament» la decisió del Tribunal Suprem (TS) «contra l'ensenyament en català», després que haja ratificat la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que obliga a impartir el 25% de les classes en castellà. L'organització internacional, que vetlla per la protecció, promoció i benestar de les llegües europees «regionals i amenaçades», ha subratllat que el model educatiu català, basat en la immersió lingüística i vigent des de la restauració de la democràcia després de la dictadura de Franco, ha tingut «un èxit indiscutible» i «ha permés» que els estudiants acaben l'escola «amb un domini total d'ambdues llengües». 

En un comunicat l'ELEN ha recordat que el model d'escola catalana «ha rebut elogis i suport arreu del món, incloses les institucions europees», i ha afegit que «durant tot aquest temps» ha «gaudit» del suport «de la gran majoria dels catalans».

Alhora ha demostrat, «una vegada rere l'altra», que és una eina «eficaç» que «garanteix» la cohesió social, la inclusió i la igualtat d'oportunitats «de tots els infants de Catalunya».

Per a ELEN i les seues entitats membres, l'educació secundària a Catalunya implica una immersió «completa» en català ja que s'utilitza com a llengua vehicular tant a classe com al pati. Aquest model, «que ha demostrat ser un mètode pedagògic popular i eficaç, no hauria de rebre interferències polítiques ni judicials», afirma l'entitat.

A més, l'entitat internacional alerta que si la sentència judicial s'executa tindrà uns efectes «devastadors» per al model d'immersió lingüística, «però també per als valors del sistema educatiu». L'aplicació de la sentència, considera ELEN, es traduirà en una «disminució» de la competència en llengua catalana dels estudiants, alhora que «provocarà una profunda divisió dins la societat catalana».

Per tot plegat l'òrgan reafirma la necessitat de «protegir» el sistema d'immersió i les escoles i els professors que en forment part, dona suport a les declaracions del govern català en rebuig de la sentència i anuncia que «explorarà totes les vies» amb les institucions internacionals, europees i estatals per «garantir que la sentència siga anul·lada».

«El model d'educació d'immersió a Catalunya és efectiu i reeixit. Assegura que tots els alumnes, independentment de la seua llengua materna, siguen totalment bilingües quan abandonen l'educació formal. Es basa en la voluntat democràtica del poble català i en una investigació acadèmica sòlida. Aquest és clarament el sistema adequat per a la Catalunya actual. La sentència del Tribunal Suprem imposa un percentatge arbitrari sense cap prova pedagògica de suport. En el món actual, això és inacceptable», ha afirmat la presidenta d'ELEN, la professora Elin Haf Gruffydd-Jones.