S'estrena el documental «Sota el port està el litoral», de la Comissió Ciutat-Port

Aquest dilluns, als cinemes Babel de València, també es presenta la campanya d'aportacions

per NLV

Territori, Societat

Estrena del documental «Sota el port està el litoral», un recull de les raons de la lluita ciutadana contra l’ampliació del port de València
Estrena del documental «Sota el port està el litoral», un recull de les raons de la lluita ciutadana contra l’ampliació del port de València

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

La Comissió Ciutat-Port estrena aquest dilluns 27 de desembre als cinemes Babel de València el documental Sota el port està el litoral, un testimoni de les raons que mouen la ciutadania a organitzar-se i lluitar contra l’ampliació nord del port de València, i a demanar la reversió del dic de recer i la ZAL. El film es va elaborar durant els dies en què va tindre lloc la primera manifestació contra aquesta agressió al territori que s’impulsa des de Ports de l’Estat, a través de l’Autoritat Portuària de València i des de la naviliera multinacional MSC.

La multitudinària marxa es va celebrar a València el passat mes d'octubre amb motiu del Dia Mundial d’Acció pel Clima, convocada per Joventut pel Clima i la Comissió Ciutat-Port sota el lema «Pensem global, actuem local. No a l’ampliació del port», ja que aquestes organitzacions consideren «la lluita contra l'ampliació del port l'exponent més gran de la coherència ciutadana reclamant l'adopció de polítiques reals enfront del canvi climàtic».

L’estrena del documental suposa el llançament de la campanya d’aportacions populars per continuar i impulsar la lluita, especialment enfront dels processos judicials activats recentment, com és el cas del recurs per tombar la resolució sense precedents de la DG de Qualitat i Avaluació Ambiental del Ministeri de Transició Ecològica, que possibilita que l’Autoritat Portuària decidisca unilateralment si és necessària una nova avaluació ambiental per a projectes que promou el mateix organisme, que ja ha arribat a l’Audiència Nacional.

La Comissió ha assenyalat que «les raons de la ciutadania no són poques, ja que aquesta ampliació desencadena i està darrere de moltes altres actuacions i conseqüències que són totalment inassumibles en temps de crisi climàtica, financera i social, com ara l’ampliació de carreteres (pel trànsit de mercaderies), la construcció d’un nou accés nord al trànsit rodat del port, prioritzar obres noves i segellat del sòl en lloc de reordenar i millorar l’eficiència de les infraestructures i serveis existents, o l’assumpció de forma sistemàtica de totes les despeses externes de l’activitat portuària per l’erari públic (salut, impactes ambientals, pèrdua de platges, mar, riscs d’accidents i fugues, emissions a l’atmosfera, etc.)».  I més encara, «si tenim en compte la incertesa sobre el futur del comerç marítim», ha afegit.

El documental explica que «les coses es poden fer i s’han de fer d'una altra manera, i que no es pot acceptar i pregonar que hem de fer un canvi per tal de sobreviure, ara o mai, i tot seguit ressuscitar projectes zombi d’altres èpoques, i contextos en què ni s’acceptava l’existència del canvi climàtic, per accelerar un escenari que s’apropa a un ecocidi sense retorn».

Per això, «la ciutadania s’ha organitzat i està duent a terme infinitat d’iniciatives en l’àmbit legal, com ara recursos, al·legacions i denúncies». També en l’àmbit tècnic, es fan «avaluacions, informes o estudis» i, sobretot, en l’àmbit de la difusió i la informació a la ciutadania, «debats, taules redones, cinefòrums, passejos». I cal no oblidar els actes reivindicatius: manifestacions, pancartes i altres. La més recent, la nadala No a l’ampliació del port, estrenada durant el darrer consell ciutadà d’administració del port.

Tota aquesta activitat, amb l’estrena del documental, es desenvoluparà gràcies als fons propis dels col·lectius amb els quals ha funcionat fins ara i gràcies a la campanya de micromecenatge popular a través de Bizum que s’obrirà a partir del dia de l’estrena.