El Consell de l'Horta reclama el soterrament de l'AVE València-Castelló de la Plana fins a Foios

A més, rebutja dues alternatives per no ser compatibles amb la protecció del territori

per NLV

Efemèrides

El Consell de l'Horta reclama el soterrament de l'AVE València-Castelló de la Plana fins a Foios
El Consell de l'Horta reclama el soterrament de l'AVE València-Castelló de la Plana fins a Foios

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

L'Òrgan Executiu del Consell de l'Horta de València ha acordat aquest dimarts demanar el soterrament de la futura línia d'AVE entre València i Castelló de la Plana des de la capital fins a Foios i no fins a Vinalesa, com marcava una de les opcions. Així mateix, han rebutjat dos de les alternatives per la seua afecció a l'horta.

Segons ha indicat la Generalitat, aquest organisme ha decidit per unanimitat presentar al·legacions contra els estudis informatius d'aquesta línia d'AVE i del nou eix passant nord-sud de la xarxa arterial ferroviària de València que el Ministeri de Transports, Mobilitat i Medi Urbà va traure a exposició pública el mes d'octubre passat.

El consorci, adscrit a la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, considera que l'alternativa base i l'alternativa C no són compatibles amb la protecció atorgada a l'horta de València en la llei 5/2018, ni amb les directrius d'integració paisatgística de les infraestructures, ni amb les condicions exigibles a noves infraestructures ferroviàries establides en la Llei.

Respecte a l'alternativa A, que discorre majoritàriament de manera subterrània, el Consell de l'Horta al·lega que és necessari prolongar el tram subterrani fins a la séquia de Montcada, on està fixat el límit d'àmbit estricte de protecció de l'horta definit en la llei valenciana. Mitjançant aquesta modificació, l'ens estima que el traçat A resultaria compatible amb l'àmbit de protecció. Actualment, l'estudi de l'AVE preveu que el tram final de l'alternativa A, entre els municipis de Vinalesa i Foios, discórrega entre pantalles i en superfície.

Tampoc no considera compatibles amb les alternatives I.2 i I.3 la protecció atorgada a l'horta de València en la llei 5/2018 per ser continuació de les alternatives base i C de l'estudi del nou eix passant i discórrer per superfície, suposant un impacte irreversible sobre l'espai agrari de l'Horta.

A més, les alternatives I.1 i I.6 haurien de contemplar tots els seus trams soterrats i evitar l'eliminació de sòl fèrtil d'horta i la fragmentació del territori.

Durant la reunió, que ha estat presidida per la consellera, Mireia Mollà, els membres de l'òrgan executiu han lamentat que no se sol·licitara opinió al Consell de l'Horta en la fase prèvia d'elaboració de l'estudi informatiu de la línia d'AVE entre València i Castelló de la Plana. També han qüestionat el curt període de temps fixat pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Medi Urbà per estudiar un document de més de 4.500 pàgines.

«Ignorat» el nivell de protecció

El Consell de l'Horta creu que el Ministeri ha ignorat el nivell de protecció legal i específica que la Generalitat atorga a aquest espai i considera que l'estudi presentat per a la línia de l'AVE es basa en el projecte bàsic presentat el 2002 quan l'horta no tenia l'especial protecció de la qual ara disposa, ni qüestions com el canvi climàtic figuraven en les polítiques públiques.

Així mateix, en l'acord adoptat per l'organisme es recalca la importància de protegir un espai que ha rebut la distinció de Sistema Important del Patrimoni Agrícola Mundial (SIPAM) per part de la FAO, a petició del Ministeri d'Agricultura, així com la importància del Tribunal de les Aigües de València, reconegut com a Patrimoni de la Humanitat per part de la Unesco.