Compromís proposa alternatives al túnel passant i al tram València-Castelló de la Plana per protegir l'Horta

La coalició demana terminis més amplis i suficients que garantisquen una participació ciutadana «plena i efectiva»

per NLV

Territori, Política

Compromís proposa alternatives al túnel passant i al tram València-Castelló de la Plana per protegir l'Horta
Compromís proposa alternatives al túnel passant i al tram València-Castelló de la Plana per protegir l'Horta

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

Compromís ha proposat «millores alternatives» al projecte del Ministeri de Foment del túnel passant i del tram València-Castelló de la Plana per garantir la protecció mediambiental i paisatgística de l'Horta i de qualsevol altre espai protegit dels termes municipals per on passarà la connexió ferroviària.

La coalició vol assegurar que es concedisquen terminis més amplis i suficients que garantisquen una participació ciutadana «plena i efectiva», d'acord amb els objectius establits en la legislació europea vigent en matèria de medi ambient.

La principal petició és que tots els projectes que transcórreguen per l'espai protegit de l'horta de València siguen «directament rebutjats a l'efecte de valoració, per destruir un espai de gran valor ambiental, agrari i patrimonial, reconegut fins i tot per l'ONU per l'Alimentació i l'Agricultura el novembre del 2019».

En concret, demana que es prolongue el túnel passant 1,5 quilòmetres per eixir a la superfície després de passar la séquia de Montcada i el nucli urbà de la Venta del Sombrerer, a Foios, «garantint la nul·la afecció a l'espai protegit», i enllaçar-lo amb el túnel ferroviari actual al costat de la Malva-rosa abans d'eixir a superfície per no destruir sòl agrícola protegit. Es tracta, a parer seu, d'una alternativa «més respectuosa amb l'Horta i amb l'actual context d'emergència climàtica en el qual estem immersos».

També reclama que es modifiquen els estudis informatius i s'incorpore l'anàlisi de riscos derivats del canvi climàtic, específicament per increment del nivell de la mar, i la seua afecció a les alternatives en els trams pròxims a la mar, així com l'anàlisi de la perillositat i riscs d'inundacions a les comarques del nord de València.

Una altra de les peticions és que el projecte incloga una anàlisi detallada de la incidència de les diferents alternatives sobre l'estat i funcionament de la massa d'aigua subterrània per garantir la protecció dels aqüífers.

Finalment, en matèria de mobilitat, Compromís exigeix que el projecte compte amb un estudi integral i estratègic del transport ferroviari de mercaderies i de rodalia a l'àrea metropolitana de València que «proporcione una solució a les necessitats de transport de viatgers i aporte mesures efectives per a la necessària transició energètica i transferències del transport de mercaderies de carretera al ferrocarril», una millora de la xarxa ferroviària «urgent i inajornable».