Convoquen una protesta pel «mal servei» dels trens de Rodalia al País Valencià

Les organitzacions en defensa del ferrocarril es concentraran aquest divendres a l'Estació del Nord

per NLV

Societat

Convoquen una protesta pel «mal servei» dels trens de Rodalia al País Valencià
Convoquen una protesta pel «mal servei» dels trens de Rodalia al País Valencià

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

Organitzacions valencianes en defensa del ferrocarril protestaran aquest divendres pel «mal servei» de Rodalia al País Valencià i el tancament de la línia Utiel-Conca. A més, demanaran que les inversions econòmiques es destinen als serveis que utilitza la ciutadania i no a infraestructures.

La «Plataforma per un tren públic, social i sostenible que vertebre el territori i refrede el planeta», que representa  nombroses entitats en defensa del ferrocarril, del territori i del medi ambient, així com a organitzacions sindicals i polítiques, anuncia que la convocatòria tindrà lloc a l'Estació del Nord de València de 18.30 a 19.30 hores. En senyal de protesta, s'agitaran els mocadors al vent.

L'entitat vol fer patent la situació caòtica del servei de Rodalia valencià, «que ha tancat 2021 amb menys de 9,5 milions d'usuaris a diferència de fa 12 anys que comptava amb més de 24 milions». En la seua opinió, la situació és insostenible tant per la falta de personal i vehicles com pel desviament de les inversions i la «pèssima» gestió del servei.

La seua principal reclamació és una rehabilitació exhaustiva de la línia Utiel-Conca que permeta augmentar la qualitat del servei, així com la seua regularitat i freqüència. També rebutjaran el pla presentat pel Ministeri sobre el tancament definitiu de la línia i la seua reconversió en via verda, així com la substitució del tren per un servei d'autobusos a la carta que «resten possibilitats al servei a les comarques per les quals transcorre la línia fèrria, augmentant les diferències entre aquestes i les grans ciutats».

El 7 de gener del 2022 es complirà un any del tancament d'aquesta línia de tren. En principi, segons la plataforma, es va tancar a conseqüència de la tempesta Filomena i va seguir tancada en finalitzar i, a més, sense línia d'autobusos. A més, feia «més de 30 anys que no rebia cap mena d'inversió econòmica i, atés el mal estat, la circulació no podia superar els 60 km/h i fins i tot en alguns trams els 20 km/h, condicionant així el servei i obligant les persones usuàries a recórrer al vehicle particular».

Els col·lectius van denunciar la situació perquè «ja es preveia l'estratègia del Ministeri de Transports i Adif per tancar definitivament la via fèrria». A parer seu, aquesta línia és un exemple més que mostra el perill que corre el ferrocarril convencional des de fa dècades, «especialment a causa del desviament d'inversions a l'AVE, model de transport que beneficia a menys del 4% de les usuàries, deixant així zones de l'interior incomunicades».

A més, demanaran el restabliment del servei ferroviari anterior a la pandèmia, amb la plantilla suficient per garantir un servei de qualitat, reorganitzant els horaris i augmentant la freqüència dels trens.

Tren de la costa

Una altra de les reivindicacions és apostar «de manera decidida» pel transport de Rodalia i Mitjana distància, «optimitzant la gestió dels recursos econòmics disponibles i prioritzant les actuacions més pròximes a la ciutadania i respectuoses amb el medi ambient», amb la valoració de nous projectes com el Tren de la Costa.

A més, instaran a potenciar les actuacions encaminades a fomentar la intermodalitat i la integració de la xarxa ferroviària en una xarxa metropolitana «al servei de les persones», amb mobilitat reduïda i bicicletes.

També que s'engegue un pla integral de substitució de vehicles, alguns amb més de 40 anys d'antiguitat, tenint en compte els paràmetres de confort i sostenibilitat, així com adaptar i adequar les estacions i les línies donant prioritat a l'electrificació de les de Xàtiva-Alcoi, València-Utiel-Conca i Sagunt-Terol-Saragossa.

Amb la finalitat de donar un servei més d'acord amb les necessitats, demanaran la reorganització de les capçaleres i finals de la línia, com ara la línia C3 perquè Camporrobles siga el final de la línia i puga complementar el servei de Mitjana distància amb tres trens de Rodalia.

I exigiran un «impuls decidit pel transport de mercaderies per ferrocarril», que ha descendit en els últims anys de quasi l'11% del total al 2,4%, ja que s'ha afavorit «infraestructures faraòniques en detriment del ferrocarril convencional».

Finalment, reclamaran «una política coherent amb els valors que emanen de l'any internacional del ferrocarril que són interpretats de manera injusta pel govern espanyol, a més de mostrar el seu suport a totes les mobilitzacions convocades per la Coordinadora estatal per un ferrocarril públic, social i sostenible i per totes les organitzacions socials i mediambientals en la setmana de lluita d'octubre del 2021».