Ports de l'Estat rebutja remetre a Mollà el projecte de la terminal nord: «És competència de l'Estat»

Li demana que espere l'aprovació tècnica de la proposta, que serà tramesa al Consell d'Administració de l'APV

per NLV

Territori, Política

Ports de l'Estat rebutja remetre a Mollà el projecte de la terminal nord: «És competència de l'Estat»
Ports de l'Estat rebutja remetre a Mollà el projecte de la terminal nord: «És competència de l'Estat»

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

El president de Ports de l'Estat, Álvaro Rodríguez, ha enviat una carta a la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Mireia Mollà, per comunicar-li que rebutja la sol·licitud que aquesta va efectuar, a finals de desembre, perquè se li remetera la totalitat del projecte constructiu de la futura terminal nord del port de València, i justifica la negativa en què la competència és «exclusiva» de l'organisme estatal.

Mollà havia demanat el projecte constructiu sobre la base de la seua «competència en matèria de protecció de mediambiental en l'àrea geogràfica en qüestió». No obstant això, el nou responsable de Ports de l'Estat contesta: «Lamente que no siga possible atendre la seua sol·licitud, atés que la competència per a l'avaluació ambiental de projectes de titularitat estatal correspon exclusivament a l'Estat, concretament al Ministeri de Transició Ecològica i el Repte Democràtic», subratlla en la missiva, avançada pel Diario.es.

La consellera havia escrit Rodríguez després que el president de l'Autoritat Portuària de València, Aurelio Martínez, anunciara el passat 17 de desembre, després del Consell d'Administració de l'Autoritat Portuària de València (APV), que ja havia remés a Ports de l'Estat la totalitat del projecte constructiu de la terminal nord del port del Cap i casal.

Mollà va demanar llavors a Ports de l'Estat disposar també d'aquest projecte, però l'organisme estatal denega aquesta possibilitat. Així mateix, li recorda que Ports de l'Estat està elaborant un informe sobre aquesta infraestructura, l'òrgan promotor de la qual és l'APV, a la qual correspon tant la redacció com l'aprovació.

D'aquesta manera, la convida a esperar que, una vegada acordada l'aprovació tècnica del projecte, aquest siga tramés al Consell d'Administració de l'Autoritat Portuària de València, «del qual formen part representants de la Generalitat Valenciana, que el podran conéixer», apunta la carta.

UP demana la compareixença del president de Ports de l'Estat

Davant aquesta resposta, Unides Podem-Esquerra Unida ha presentat en la comissió d'Obres Públiques de les Corts una sol·licitud perquè comparega el nou president de Ports de l'Estat, amb l'objectiu que done explicacions sobre l'ampliació del port de València «després de negar a la Generalitat el projecte definitiu que l'Autoritat Portuària de València va remetre per a la seua aprovació».

La portaveu adjunta d'UP, Estefania Blanes, ha subratllat que els efectes negatius que l'ampliació podria tindre directament sobre el paratge del Parc Natural de l'Albufera, que aconsegueix la làmina d'aigua protegida per la Xarxa Natura 2000 situada enfront de les platges del Saler, «sí que són competència de la Conselleria» i, per tant, demana transparència al president de l'organisme portuari estatal.

També insisteix a rebutjar el projecte pel context actual d'emergència climàtica, advertint que «frena la regeneració de costes, danya l'Albufera i destrueix part del territori i patrimoni natural valencià». A parer seu, cal repensar el model econòmic del port perquè va unit a un nou model de ciutat: «Volem un nou projecte que integre el port, les infraestructures noves que necessita i que sobretot, que no done l'esquena a la ciutadania de València».