La memòria històrica a l'escola

El Fòrum per la Memòria Històrica i Democràtica a Cocentaina llança un projecte didàctic: «No oblidem»

per Francesc Jover

Tribuna

La memòria històrica a l'escola
La memòria històrica a l'escola

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

Potser s'ha encetat una nova època per reconéixer finalment el que hem sigut i el que volem ser. Inclús els adolescents d'ara, xics i xiques que estan a l'ensenyament secundari, tenen moltes més ocasions per fer-ho. En els darrers anys s'ha incrementat la sensibilitat dels docents i han aparegut noves eines per facilitar l'estudi de la història contemporània i especialment la memòria històrica i democràtica. Després d'una etapa, que fou massa llarga, plena d'obscuritats i decisions ambigües en el camp de l'ensenyament, hem recuperat l'esperança en unes noves generacions que estan preparant-se més i millor, adequadament, per al futur. La formació de persones mai no serà completa si no saben tota la veritat de la història, sense estar manipulada per ideologies excloents.

La meua generació, personalment quan anava a escola per l'any quaranta del segle passat, el que més féiem era cantar el «Cara al sol» seguit de tot un aprenentatge basat en aquest himne feixista. He de dir, però, que vaig arribar a tastar anteriorment l'escola republicana de pàrvuls i me'n recorde de la meua mestra Purificació López, a qui mai més vaig veure després ací al poble. M'agradaria saber què feren d'ella, a més de depurar-la. Guarde un testimoni seu en un paper manuscrit trobat a l'arxiu que m'aconhorta, perquè reclamava a la Junta Local de primera ensenyança el material bàsic que necessitava una escola que segurament la Dictadura de Primo de Rivera havia obviat: cadires, mapes, etc.

Ha passat molt de temps, massa, i els infants i adolescents d'ara encara no coneixen com cal el que fou aquella escola republicana. No solament l'escola, tampoc el que fou la República, i el poc que en coneixen els ho han contat distorsionat i pejorativament. A més, els pares i iaios d'ara que foren tocats per l'adoctrinament franquista no van poder fer el traspàs cultural generacional perquè provenien d'una escola on els havien rentat el cervell, que criminalitzava la república, la democràcia, els partits polítics i sindicats, etc. No solament això, es van dedicar a callar, oblidar i sobreviure, que ja era prou. Va haver-hi dos o tres generacions en què ens feien veure a través d'«el espíritu nacional» que la dictadura ens va salvar de la fam, ens va traure de la injustícia i ens va oferir el Sis-cents i la TV. Una llarga etapa molt fosca de la nostra història que hem d'intentar aclarir i recuperar la veritat.

El Fòrum per la Memòria Històrica i Democràtica a Cocentaina acaba de llançar un projecte didàctic, «No oblidem», per als Instituts d'Ensenyament Secundari, editat per Cultural Institut Obrer. Un projecte que han confeccionat diferents professors d'IES i d'universitat membres del Fòrum i que vol ser una eina que òmpliga el buit que a les nostres comarques va haver-hi durant moltes dècades.

Inicialment, ha sigut tot un èxit, segons les primeres impressions que ens han fet arribar professionals docents. El projecte ha estat finançat per les administracions locals i el govern de la Generalitat.

El treball consta de diferents temes històrics com ara la República, la Guerra Civil i la posterior repressió que patiren els republicans vençuts. Parla també del que és el feixisme, la democràcia, el laïcisme, l'exili i desterraments, els espais de llibertat que va portar la república, la resistència durant la dictadura, la solidaritat i acollida d'infants i adolescents evacuats d'altres zones, els refugis antiaeris, etc. Creiem que és atraient i didàctic perquè ens mostra clarament entre altres coses la repressió general de republicans i la que patiren les dones que s'havien significat en política. També del que patiren molts exiliats que es veren involucrats en la guerra europea i passaren per camps d'extermini nazi.

Tot amb un llenguatge clar, sincer, amé i acompanyats per il·lustracions de Román Sánchez que fan més agradable i receptiu l'estudi. «No oblidem» és una eina escolar per entendre la història més fosca d'Espanya i que durant moltes dècades va estar absent a les aules dels IES. A més, ha estat enfocat amb casos concrets de les comarques de l'Alcoià i el Comtat, que és per on ha estat pensat aquest treball. Creiem que la història cal ensenyar-la a xicones i xicons des dels fets concrets i coneguts que puguen comentar en casa les iaies i els iaios perquè els ajuden a pensar i descobrir.

En el fons és una proposta de suport a professors i alumnes perquè són els que formaran part d'un futur on s'han de valorar adequadament els valors democràtics en la societat. A més a més, perquè mai més la gestió política de les institucions siga contradictòria amb l'ètica i els drets humans. En aquest sentit, les diferents fitxes acompanyen l'alumnat a fer des de l'escola una reconsideració dels fets històrics que ens han arribat enterbolits per ideologies dubtoses i interessos inconfessables.

No és més que una idea generalitzada per on camina la nova societat que ha pres consciència clara que té una assignatura pendent inajornable de recuperar la memòria històrica i democràtica. Descobrir i reconéixer objectivament els errors i reparar-los. Un compromís que ha adquirit la societat a través de quantitat d'associacions memorialistes i el suport de l'administració de la Generalitat.