Villena i Mercadona: la importància dels noms

per Joan Canela

Columnistes

Villena i Mercadona: la importància dels noms
Villena i Mercadona: la importància dels noms

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

Aquesta setmana Villena ha tremolat. No literalment, per un terratrèmol, ni per res vinculat amb la pandèmia, sinó per l’anunci d’un ERTO –amb tota la pinta d’esdevenir definitiu- a la cooperativa Agrícola Villena, una entitat amb cent anys d’història i que ocupa 500 persones. Una xifra que pot doblar-se si es compten els treballadors a temps parcial. Podeu imaginar el xoc que això ha suposat per a una població de 34.000 habitants i sense massa alternatives laborals disponibles. Almenys, no a aquesta escala. 

I no és que la producció d’hortalisses –sobretot carlota, porro i api- haja davallat o que l’empresa no s’haja modernitzat suficientment, no. El motiu del tancament d’Agrícola Villena era que el seu únic Client, el mateix Client que durant anys li va exigir exclusivitat i també que cresquera i invertira segons les seues necessitats, no pensava renovar el contracte, cosa que aboca l’empresa a una ruïna assegurada, després d’anys de treballar amb uns marges cada volta més ajustats.

La notícia ha eixit àmpliament als mitjans valencians, però amb un lleuger oblit. El nom del Client. I quin és? Formalment –i segons es podia llegir a les notícies- la cooperativa Anecoop. Però, a la pràctica, aquesta no era sinó la intermediària de Mercadona, la «coneguda cadena de supermercats» a què feien referència els articles.

I era rellevant aquesta informació? Doncs sembla que sí. Segons m’explicava una sindicalista de CCOO, part de la taula negociadora, a la que s’ha vist que els treballadors no pensaven acceptar anar-se’n al carrer sense lluitar i que les tendes de Mercadona de Villena serien el seu primer objectiu, l’empresa de Roig ha apartat Anecoop de l’equació i ha negociat directament amb Agrícola Villena la renovació del contracte de proveïment. «En ser una empresa gran, la repercussió en la imatge ha influït molt en la decisió», han estat les paraules literals. 

Ja hi havia alguns mitjans valents que havien començat a difondre el nom del veritable responsable del desastre econòmic de Villena i, amb els treballadors al carrer, era qüestió de temps que la resta es vera forçat a dir-ho. I això malgrat la immensa dependència dels mitjans cap a l’empresa de Juan Roig que, com sempre repeteix, «no posa publicitat als mitjans».

I és que els noms són importants i els mitjans de comunicació tenen una responsabilitat social de la qual no poden defugir darrere d'expressions com la «coneguda cadena de supermercats». No és una qüestió de neutralitat comercial, sinó de protecció dels poderosos que tenen pànic a l’exposició pública.