«La Maskletà», nova sèrie musical a la web d'À Punt per viatjar a l'underground dels 90

Aquesta producció «100% alacantina» repassa l'escena musical valenciana de l'època presentat per Nerea Sanfe

per NLV

Societat

«La Maskletà», nova sèrie musical a la web d'À Punt per viatjar a l'underground dels 90
«La Maskletà», nova sèrie musical a la web d'À Punt per viatjar a l'underground dels 90

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

À Punt estrena aquesta setmana a la seua web la sèrie musical La Maskletà, una producció pròpia amb la participació de l'Institut Valencià de Cultura (IVC) que cada dijous acostarà els grups que han deixat empremta en el panorama musical del País Valencià.

La Maskletà és un espai cultural que, al llarg de huit capítols d'uns 25 minuts, explica com va ser el moviment underground que va sorgir als anys 90 al voltant dels fanzins i la música. El programa està presentat per Nerea Sanfe (À Punt Directe, Això no és normal) i estarà disponible a partir del 20 de gener.

«Està creat per a tots els públics, per als qui com jo acabaran descobrint tota la història musical de la nostra terra, i per als amants de cada gènere musical que tractarem en aquesta aventura», ha detallat la presentadora.

El primer capítol estarà dedicat al hip-hop. El raper Nach i el seu productor Fran Cañas recorden la seua trajectòria de 25 anys i els seus inicis, a més d'avançar els nous projectes musicals.

I és que aquest espai és un viatge en el temps que repassa l'escena musical valenciana de les dècades del 1990 i el 2000 amb entrevistes de Nerea Sanfe i Jorge Villar, creador de La Maskletà, un fanzín ja mític i essencial per a l'impuls de molts dels grups musicals i la indústria que els envolta que van mamprendre en la dècada dels 90 a Alacant i es van estendre arreu del territori valencià.

D'un fanzín a un pub d'Alacant

La Maskletà estava dirigida per Jorge Vilar, que tenia també un pub amb el mateix nom a Alacant, un lloc de reunions de tota la moguda musical de la zona. «Alguns dels artistes que apareixien entrevistats en els primers exemplars del fanzín, que en aquell moment eren uns complets desconeguts, continuen sent 25 anys després referents en els seus estils, com el cas evident de Nach en hip-hop, però també de bandes com Disidencia, Banda Jachís, Overlife o músics com Blai que va acabar sent part de Ktulu o Def Con Dos», ha assenyalat Vilar.

«Els fanzins es feien d'una forma quasi artesana, amb escassos mitjans: es maquetaven retallant i enganxant, es fotocopiaven amb una qualitat bastant lamentable, i es distribuïen a mà», ha recorda el creador de La Maskletà.

Els primers números es repartien puntualment cada primer de mes i totes les entrevistes es van fer en persona, als bars de l'escena, en les proves de so dels concerts o als locals d'assaig de les bandes. Posteriorment, la influència es va amplificar en convertir-se en un pub en la «Ruta de la Madera» d'Alacant (1998-2001), que feia les funcions de centre social de l'escena alternativa, i per una segona etapa elaborada per a impremta, a tot color i amb un tiratge de més de 10.000 exemplars.

En la direcció del projecte està el cineasta Manuel Galipienso, que ha dirigit documentals, curtmetratges i llargmetratges de ficció amb actors reconeguts internacionalment, com Javier Gutiérrez, guanyador de dos premis Goya.

En definitiva, La Maskletà és un programa que recupera «l'essència de l'escena musical dels anys 90 al País Valencià, concebuda com una web sèrie». «Com a cineasta, vaig tindre clar des del principi que volia mantindre la qualitat cinematogràfica cuidant molt la fotografia, el so, l'escenografia... amb el propòsit de marcar la diferència amb altres programes i produccions destinades a web», ha manifestat el cineasta.

«No obstant això, allò que més em preocupava era comptar amb un bon presentador o presentadora de programa que sabera conduir els convidats sense haver de tallar la gravació després de cada resposta per a corregir i aconseguir un resultat més natural, més orgànic. Però, així que vaig conéixer Nerea Sanfe i el seu savoir faire, vaig saber que tot eixiria bé. Aconseguim un ambient relaxat, distés i amb converses fluides en cada capítol», ha ressaltat.

Aquesta producció «100% alacantina» trasllada, a través de les imatges i entrevistes, a un moment cultural que moltes persones encara recorden amb certa nostàlgia. Des del punt de vista de l'entreteniment, La Maskletà servirà per connectar generacions diferents: les actuals, totalment digitals, i les dels seus pares, més analògiques i amb una manera diferent d'entendre i concebre la música.