Protestar serveix

Un grup d’activistes comprova si es continua discriminant els valencianoparlants a l’oficina d’ING Bank de València

per Joan Canela

Societat, Llengua

Protestar serveix
Protestar serveix

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa't ací

València. Plaça de l’Ajuntament. 11 del matí. Mitja dotzena de persones es troben per preparar una acció. El pla és senzill i no comporta riscos ni cometre cap falta. Es tracta de dirigir-se a l’oficina que ING Bank té al carrer Sant Vicent Màrtir del Cap i casal i fer-hi qualsevol gestió: demanar informació, fer una consulta sobre el compte o qualsevol altra. Això és el de menys. L’únic requisit és fer-ho sense renunciar al valencià i comprovar així si l’entitat discrimina els valencianoparlants.

L’oficina escollida no és casualitat. Ací mateix, el passat octubre, una família va ser greument discriminada per parlar la seua llengua. Un treballador els va exigir que parlaren en castellà. «En espanyol. Jo no t'entenc i no tinc l'obligació d'entendre't», va arribar a dir-los. Més tard, una directiva de la sucursal els va dir que havien faltat al respecte el personal d'una entitat privada i els va demanar que abandonaren el local. Quan uns dies després van tornar per demanar el full de reclamacions van tornar a fer veure que no els entenien en valencià i van resistir-se a cedir-los el document. Arran d’aquests fets, la Plataforma per la Llengua va presentar una queixa a l'Oficina de Drets Lingüístics i a la Direcció General de Comerç i Consum de la Generalitat Valenciana, per tal que intervengueren i garantiren el dret de la ciutadania a ser atesos en valencià. En tres mesos no han obtingut resposta de l’organisme, segons confirmen fons de l’entitat a Nosaltres La Veu.

Hui doncs, es tractava de comprovar si aquesta sucursal continuava discriminant els valencianoparlants. «El tracte ha estat excel·lent», ha exclamat una de les activistes en eixir de l’entrevista. «A mi em parlaven en castellà, però com jo no canviava de llengua, al final ha estat el treballador qui ha començat a parlar en valencià», relata un altre. No ha estat l’únic cas. De fet, diversos dels empleats s’han dirigit en valencià als suposats clients que requerien informació.

«Això demostra que protestar serveix –ha explicat a Nosaltres La Veu, Toni Infante, un dels participants en l’acció.- És evident que després del rebombori en xarxes i premsa després de l’incident de l’octubre, la companyia ha decidit canviar la seua política. Ens hauria de servir d’exemple per quan passe en altres ocasions».

Amb tot, els activistes s’han conjurat per repetir l’acció en un futur, siga en aquesta com en altres sucursals. «Cal mantenir la pressió per tal que vegen que no poden trepitjar els drets lingüístics», han assegurat. Per ara, però, missió complerta.