Com podem saber quines són les habilitats dels nostres fills

per Eva Remolina

Esplai

Com podem saber quines són les habilitats dels nostres fills
Com podem saber quines són les habilitats dels nostres fills | istock.com

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa-te'n ací.

La paraula «talent» prové del llatí «talentum» i designava a l'origen, una certa moneda d'or que era molt «valuosa».

Totes les persones tenim un talent ocult encara que no siguem conscients, i com a pares, és el nostre deure detectar en quin àmbit destaquen més els nostres fills o quina característica o habilitat els fa ser diferent dels altres, i proporcionar-los les eines i el context adequat perquè puguen desenvolupar-ho. A vegades, cometem l'error d'apuntar-los a una infinitat d'extraescolars diverses, amb la finalitat que vagen provant fins que troben la que més els agrada, tot i que hem de pensar que no es tracta de saturar-los. L'important és tenir en compte l'opinió dels petits i observar-los atentament, ja que si som capaços de treure partit als seus talents, els farem sentir més segurs i feliços.

Per a ajudar-nos en l'àrdua tasca de descobrir els talents dels nostres fills, hem de:

- Ensenyar-los a superar reptes i dificultats. Fer-los veure que aconseguir l'èxit no és fàcil i que cal treballar-lo, ser conscients i esforçar-se i no cansar-se mai de continuar intentant-ho i superar-se.

- Investigar com convertir aquestes habilitats o talents en quelcom que els permeta viure, ja que amb això aconseguirem que es guanyen la vida i gaudisquen amb el que fan.

- Observar en quines activitats empren el seu temps lliure, quin tipus de joc repeteixen amb major freqüència.

- Analitzar també quines assignatures els va millor, en què treuen millors notes o utilitzen menys esforç amb un millor resultat. A vegades sol ser un senyal de les matèries per les quals més es decanten.

- Escoltar activament les seues opinions i els seus sentiments. Matricular-los en allò que ells volen, i no en allò que a nosaltres ens agradaria o ens vaja millor per horari o proximitat del centre. Per tant, no redirigir-los a la nostra conveniència o al que siga «més adequat socialment». No poden sobrevalorar una nota de matemàtiques i no fer-ho en una altra d'art o música, només perquè es «veja» com menys important acadèmicament parlant.

- Motivar-los perquè continuen perfeccionant allò que els agrada.

- No pressionar-los perquè siguen els millors, ni fer comparacions amb altres nens, simplement han d'aprendre a superar-se a si mateixos, sense fixar-se en els altres.

- Confiar en el seu potencial i no frenar-los en les seues ganes de desenvolupar-lo.

- Fomentar en tot moment la passió i la il·lusió per les coses que facen.