Vicent Gómez García (1926-2012), un artista polifacètic i complex

El primer monogràfic sobre l'artista valencià es presenta a la Facultat de Geografia i Història de la UV aquest divendres

per NLV

Cultura

Vicent Gómez davant dels seus dos quadres panoràmics sobre València el dia de la inauguració al Museu d’Història de València el 7 d’octubre de 2008.
Vicent Gómez davant dels seus dos quadres panoràmics sobre València el dia de la inauguració al Museu d’Història de València el 7 d’octubre de 2008. | ©Pedro Hernández

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa-te'n ací.

Vicent Gómez García va nàixer l'11 de novembre de 1926 al camí de Patraix, a València. El 1946 va ingressar a l'Escola Superior de Belles arts de Sant Carles i els últims cursos de la carrera va contribuir, com a membre fundador, a la constitució del grup Els Set, format inicialment per Joan Genovés, Vicente Castellano, Vicent Gómez, Vicent Fillol, Juan Bautista Llorens, Ricardo Hueso i José Masià. Posteriorment, després de retirar-se Masià, Fillol i Genovés, s’incorporaren respectivament Joaquim Michavila, Ángeles Ballester i Eusebi Sempere. El 1959 va dur a terme la primera exhibició individual a la Sala Braulio del Cap i casal. Més endavant, a la mateixa ciutat, va exposar a la Sala Mateu (1968), la Sala Xiner (tres vegades del 1972-1975) i la Galeria Toscana (1976).

Tromp-l’oeil amb quadres de bodegó en l’estudi de Sapadors, ca. 1990

El 1981 va presentar al Museu de Belles Arts de València l'exposició titulada València, que va tindre continuació el 1982 a la Sala Testar de Paterna (l'Horta Nord). La mostra desenvolupava la idea de fer una representació i investigació plàstica de la ciutat a partir del llibre de Manuel Sanchis Guarner La ciutat de València. Síntesi d’Història i de Geografia urbana.

El 1996, va participar en l'exposició col·lectiva La pintura valenciana des de la postguerra fins al grup Parpalló (1939-1956), a la Sala Parpalló del Centre Cultural La Beneficència de València. El 2003, va reprendre una altra vegada el paisatge urbà de la seua ciutat natal i va presentar una nova visió des del Miquelet: una panoràmica completa de l'urbs de 360º. L'obra fou cedida el 2004 a la Delegació del govern espanyol i va ser exhibida prop d'una dècada al claustre superior del Palau del Temple.

La seua última exposició individual, titulada València (1978-2008): una visió personal. Vicente Gómez García, va tindre lloc el 2008 al Museu d’Història de València. Es tractava d'una mostra sobre la ciutat, a la qual havia retratat i estudiat durant més de 30 anys, que incloïa des dels primers treballs d'inicis dels anys cinquanta fins als d'aquell any.

Abstracció geomètrica de la sèrie s-II.1 (repintat, fase actual), 2009-2012

Vicent Gómez va ser un artista polifacètic i complex que va aprofundir en l'experimentació avantguardista i va crear al llarg de la seua dilatada trajectòria un univers plàstic molt personal constituït per una gran diversitat de llenguatges, estils i tècniques de vegades en convivència. En la seua obra trobem realisme, impressionisme, expressionisme cromàtic-matèric, constructivisme volumètric, hiperrealisme, i sobretot l'abstracció geomètrica. Aixó va fer que duguera a terme diverses sèries de pintures i uns sorprenents artefactes híbrids denominats «pictoescultures», amb els quals va explorar l'espai tridimensional de la pintura.

Va morir el 26 de març del 2012, als 86 anys, després d'una vida de més de 60 anys consagrada a l'ofici de pintor. Va deixar un llegat de quasi 500 obres a l'espera d'una merescuda difusió i reconeixement del qual a penes va gaudir en vida.

Presentació del catàleg monogràfic

El primer catàleg monogràfic dedicat a Vicent Gómez García es presentarà aquest divendres, 11 de març, al Saló de Graus de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de València. 

Encara que l'artista ha format part de l'avantguarda valenciana amb una obra molt nombrosa i variada, no va gaudir d'un cert reconeixement en vida i el seu nom resulta pràcticament desconegut. L'escassa bibliografia referida a l'artista i el fet que en dates tan tardanes aquest siga el seu primer catàleg, ja és una clara mostra d'això. La solitària actitud de Vicent, totalment entregada amb passió i perfeccionament al seu treball, i la seua renúncia al sistema mercantilista de galeries, fires i biennals d'art han sigut algunes de les raons per les quals la societat ha relegat i marginat gradualment el seu nom fins a caure en l'oblit. Transcorreguda una dècada de la seua defunció, s'ha volgut honrar la seua memòria i treball amb la publicació d'aquest llibre, que possibilita un àgil i sistemàtic coneixement de tota la trajectòria.

L'obra consta d'un pròleg, quatre amplis capítols i un epíleg. El primer està format per diversos articles d'historiadors de l'art valencià, que contextualitzen l'obra i vida de l'autor. Com a contrast i complement, el segon capítol reuneix diversos autors de variats perfils i diferents disciplines com ara matemàtiques, filosofia, arquitectura, fotografia, psicologia, etc., que investiguen el seu treball des de múltiples visions i indaguen en els aspectes interdisciplinaris. El tercer capítol consta de la informació essencial per entendre l'artista mitjançant la seua biografia, els trets generals del treball, les etapes i uns pocs documents escrits pel mateix Vicent Gómez i el seu amic Joaquim Michavila. El quart i últim capítol conté el catàleg d'imatges i un inventari general de l'obra artística per ordre cronològic i temàtic. Finalment, l'epíleg és una breu reflexió amb la idea de redescobrir la figura del pintor Vicent Gómez.