Com fer perquè el meu fill cresca més

per Eva Remolina

Esplai

Com fer perquè el meu fill cresca més
Com fer perquè el meu fill cresca més

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa-te'n ací.

L'alçada definitiva que s'aconsegueix després de la pubertat i que es manté en l'edat adulta, depén de molts factors, si bé és la genètica la que té major pes, concretament entre el 60 i el 80% del total. No obstant això, i malgrat que no puguem fer massa cosa en aquest punt, cal tenir en compte que existeixen alguns hàbits que sí que podem fer per a aprofitar al màxim el potencial de creixement i poder augmentar alguns centímetres de més. Entre ells, es destaquen:

- L'alimentació. Aquesta juga un paper fonamental en el creixement, per la qual cosa dotar el cos dels minerals, nutrients i vitamines que necessita per a un correcte funcionament, es fa del tot necessari. Entre els aliments que més ajuden a créixer es troben els lactis, les verdures, les fruites fresques, el peix, la carn, l'oli d'oliva, els cereals i els llegums.

- L'activitat física: mantenir-nos actius forma part d'una vida saludable. A més, l'esport té múltiples beneficis: oxigena els teixits, tonifica els músculs, afavoreix el sistema pulmonar i el cardiovascular i ajuda a créixer.

- Somni: durant el somni és quan se segrega en major quantitat l'hormona del creixement, prop del 60% es fa durant la fase NO-REM, concretament la més profunda del somni, que segons els experts comença entre una hora i dues hores després d'agafar el son. A més de créixer, dormir té un efecte reparador que ajuda a recuperar les forces perdudes durant el dia.

La mitjana d'hores que s'haurien de dormir durant l'època de creixement són, de manera orientativa:

- de 0 a 2 mesos: de 16 a 20 h repartides durant tot el dia.
- d'1 a 3 anys: de 12 a 13 h diàries
- de 3 a 5 anys: d'11 a 12 h diàries
- de 6 a 12 anys: de 10 a 11 h diàries
- de 12 a 18 anys: de 9 a 9,5 h diàries

Però no només el nombre d'hores és important, sinó que també ho és la qualitat d'aquest somni, per la qual cosa s'aconsella establir una rutina diària adequada per als més petits.

- Salut. Cal visitar l'endocrí davant qualsevol símptoma d'alerta o dels dubtes que ens puguen sorgir sobre el creixement dels nostres fills, per a poder descartar també malalties o altres causes que puguen estar impedint un normal desenvolupament del nen.

- Higiene: les condicions sanitàries poden afectar també el creixement, per la qual cosa en zones d'especial pobresa, els nens solen créixer una mica menys.