El govern estatal autoritza l’ampliació del Port de València sense declaració d’impacte ambiental

El projecta fa una passa més enllà tot i l’oposició explícita de l’alcalde de València i dels moviments socials

per NLV

Territori, Política

Panoràmica del Port de València
Panoràmica del Port de València | Goodnighmoon, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa-te'n ací.

Ports de l’Estat ha emès un informe favorable per construir una nova terminal de contenidors al Port de València, cosa que obligarà a la seua ampliació en la part nord. Així ho ha anunciat l’Autoritat Portuària de València, avançant el que serà la culminació d’un projecte que es ve discutint a la ciutat des de fa anys i que compta amb l’oposició explícita de l’alcalde, Joan Ribó; de les coalicions Compromís i Unides Podem, que formen part del govern valencià, i dels moviments socials.

Les conclusions de l’informe de Ports de l’Estat assenyalen que «les obres incloses en el projecte compleixen les funcions requerides en relació amb la millora de competitivitat del Port de València en tràfics de mercaderies en contenidors, a través de l’execució d’una nova terminal funcional i operativa». Aquesta nova construcció no necessitarà d’una Declaració d’Impacte Ambiental, tal com s’exigia des dels grups polítics i els moviments que són escèptics o contraris a l’ampliació.

Concretament, Aurelio Martínez, president de l’Autoritat Portuària de València, ha explicat que l’entitat que ell mateix dirigeix haurà d’emetre «una certificació» que constate «que el projecte no s’ha de sotmetre a cap nou procediment ambiental prèviament a la seua aprovació». Pel que fa als abocaments al litoral i al seu increment previsible, l’Autoritat Portuària assegura que són «pràcticament inapreciables i no es produirà un increment en la dispersió de materials». Quant a la generació de residus, el projecte proposa l’aprofitament màxim dels materials resultants de les demolicions, en paraules de l’Autoritat Portuària, com també des materials procedents dels dragats i de la retirada i desmuntatge d’instal·lacions ja existents, cosa que fa concloure que «no es produirà un increment de la generació de residus». I respecte a la possible afectació d’espais protegits per la Xarxa Natura 2000, la institució marítima diu que es preveu «una disminució en l’afectació als espais naturals protegits», així com tampoc, asseguren, no hi haurà cap afectació contra el patrimoni cultural subaquàtic.

El projecte ha de ser completat amb «la caracterització dels materials a dragar al Port de Sagunt», qüestió que es definirà en les properes setmanes, mentre que Ports de l’Estat recomana «replantejar l’encaix del moll de contenidors» després que en el projecte inicial es contemplara reduir la costa a base de cimentació.

L’informe favorable de Ports de l’Estat ha estat presentat hui al Consell d’Administració de l’Autoritat Portuària de València i ha superat una fase més en la tramitació administrativa d’aquesta ampliació.

Reaccions

Com calia esperar, l’alcalde de València, Joan Ribó, ha reiterat el seu rebuig a aquesta ampliació sense una nova Declaració d’Impacte Ambiental. «No pot ser que la mateixa organització que fa l’obra siga la que dona aquest permís, no té cap sentit», ha lamentat. Segons Ribó, «no s’ha volgut fer una Declaració d’Impacte Ambiental i aquesta no és una bona solució per a la ciutat de València», i ha declarat que «l’ampliació s’ha de fer sempre respectant les condicions mediambientals» amb la idea que s’ha de pensar «en una ciutat amb port i no en un port amb ciutat». Segons l’alcalde, la Declaració d’Impacte Ambiental ha d’anar a càrrec de les autoritats mediambientals i no de Ports de l’Estat. Ribó exigeix conèixer els efectes que aquesta ampliació tindrà sobre les platges del sud de la ciutat, sobre la mobilitat i sobre l’àrea metropolitana.

El seu partit, Compromís, ha demanat la compareixença de la ministra espanyola del ram, Raquel Sánchez, per explicar el paper de Ports de l’Estat en l’ampliació del Port de València. Ho ha fet a través de Joan Baldoví, diputat al Congrés, qui es pregunta per què es deixa en mans d’un òrgan dependent de l’Estat la decisió final sobre l’ampliació de la infraestructura marítima.

Al seu torn, Baldoví assegura que «no s’han explicat quins són els presumptes beneficis de l’ampliació per a la ciutat de València i per a l’economia», i es qüestiona «per què no s’han explorat altres alternatives a aquesta ampliació salvatge que bona part de la societat valenciana rebutja», ha dit referint-se als col·lectius veïnals i a les plataformes ciutadanes que s’han implicat en l’oposició al projecte d’ampliació del Port.

El president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, s'ha pronunciat hores més tard per dir que «els criteris de sostenibilitat i creixement econòmic són sostenibles: del que es tracta és de trobar un punt d'equilibri necessari per a fer possible una infraestructura».