Ciutat-Port creu que l’habilitació de l’Autoritat Portuària de València pot ser declarada nul·la de ple dret

La comissió Ciutat-Port considera que l’APV no pot decidir pel seu compte sobre la Declaració d’Impacte Ambiental

per NLV

Territori

Ciutat-Port creu que l’habilitació de l’Autoritat Portuària de València pot ser declarada nul·la de ple dret
Ciutat-Port creu que l’habilitació de l’Autoritat Portuària de València pot ser declarada nul·la de ple dret | @Greenpeace_CV

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa-te'n ací.

L’organisme constituït com a plataforma unitària d’oposició a l’ampliació del Port de València, la comissió Ciutat-Port, considera que l’habilitació ministerial perquè l’Autoritat Portuària de València (APV) decidisca pel seu compte si cal o no una nova Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) per dur a terme la construcció de la nova terminal pot ser declarada «nul·la de ple dret». L’entitat confia que l’Audiència Nacional prenga aquesta decisió com a resposta al recurs interposat per Ciutat-Port.

Així ho han assegurat aquest divendres després que Ports de l’Estat haja emès un informe favorable perquè es construisca un nou moll de contenidors que suposarà l’ampliació nord del Port de València. Concretament, l’informe indica que l’APV, en qualitat de promotor, ha d’emetre un certificat en què s’indique que el projecte no requereix de cap sotmetiment a un procediment ambiental amb caràcter previ a la seua aprovació.

Segons la plataforma, «la condició d’òrgan substantiu a efectes ambientals de l’APV va ser atorgada a través d’una resolució del Ministeri de Transició Ecològica que es troba impugnada davant l’Audiència Nacional». Així, aquesta habilitació ministerial que permetria a l’Autoritat Portuària ampliar la zona nord del Port sense una nova Declaració d’Impacte Ambiental podria ser declarada nul·la de ple dret pel tribunal d’àmbit estatal.

Des de la comissió Ciutat-Port consideren que aquesta norma s’ha dictat contravenint la legislació en matèria d’actes administratius, segons estableix la Llei de Procediment Administratiu Comú, «i suposa un frau en la legislació ambiental». La plataforma insisteix que aquest tràmit ha de ser sotmès a un informe preceptiu de la Direcció General de la Costa i el Mar, procediment que es pot allargar durant mesos, un període durant el qual l’Audiència Nacional podria pronunciar-se sobre el recurs presentat.

La comissió també ha acusat l’APV d’ometre «informació essencial» en la documentació lliurada a Ports de l’Estat perquè elaborara l’informe. Per exemple «en el trasllat del moll de creuers a terrenys de les drassanes de l’antiga Unió Naval de Llevant a través d’un projecte separat i sense fer una nova DIA gràcies a un acord amb l’empresa successora de l’antiga UNL, que està sent investigada pel Tribunal de Comptes».

L’entitat contrària a l’ampliació del Port acusa l’APV de «manca de transparència» i de «prepotència», atès que «mai no ha respost formalment les al·legacions tècniques i jurídiques plantejades ja fa quasi dos anys sobre el projecte d’ampliació, ni tampoc a les al·legacions relacionades amb el canvi d’emplaçament del moll de creuers, realitzades el passat mes d’octubre».