El Síndic de Greuges reclama canviar el procediment de la Renda Valenciana d'Inclusió i les ajudes a la dependència

La Sindicatura atén 16.765 consultes i 4.125 queixes, a més de 20 que ha obert d'ofici

per NLV

Societat, Política

Síndic de Greuges reclama canviar el procediment de la Renda Valenciana d'Inclusió i les ajudes a la dependència
Síndic de Greuges reclama canviar el procediment de la Renda Valenciana d'Inclusió i les ajudes a la dependència

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana't a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa-te'n ací.

El Síndic de Greuges, Ángel Luna, reclama a l'Informe Anual del 2021 canviar el procediment de gestió de la Renda Valenciana d'Inclusió i les ajudes a la dependència, així com que s'aborden amb urgència les nombroses mancances del sistema de salut pública i d'atenció primària, sense que això signifique un menyscapte de l'atenció especialitzada i hospitalària.

L'Informe que s'ha presentat aquest dimarts a les Corts indica que l'any passat es van iniciar 4.125 noves queixes i 20 més d'ofici, i s'han atés 16.765 consultes centrades en la «incapacitat de les administracions per satisfer en un termini raonable de temps drets vitals de la ciutadania, a causa de la falta de mitjans i a la ineficaç gestió dels recursos». Aquesta situació ve, en part, de la deficiència de finançament autonòmic, que «s'arrossega durant massa anys i perjudica de manera significativa la capacitat d'actuació de les administracions autonòmiques i locals».

En concret, el nombre de consultes és el més elevat dels últims tres anys, mentre que les queixes superen lleugerament les del 2020 (4.125 enfront de 4.035), però es mantenen per davall de les del 2019, que en van ser 4.528. La mitjana se situa en 79,67 queixes per 100.000 habitants.

La vulneració dels drets elementals dels demandants d'habitatge públic i els «greus atemptats» al dret a la participació política també han provocat nombroses denúncies al Síndic, que a més, també destaca que hi ha «problemes recurrents» que venen d'anys anteriors.

Pel que fa a les queixes que s'han admés a tràmit (2.862), els serveis socials en concentren la major part (36,34%). De les 1.040 que hi ha hagut, 435 són per la dependència; 269, per la renda valenciana d'inclusió; 148 per diversitat funcional; 116 de famílies i 55 per prestacions vàries, 13 de majors i quatre de drets de gènere i igualtat.

Hi ha 314 queixes per transparència, de les quals 182 es refereixen a l'accés a la informació; 241 per ocupació (de les quals 228 estan relacionades amb ocupació pública); 193 per règim jurídic, 191 per serveis públics i 172 de Sanitat.

En concret aquestes queixes se centren en l'atenció especialitzada (48), la salut pública (36), la informació sanitària (15), l'atenció primària (11), les llistes d'espera (nou) i l'assistència hospitalària (quatre). Lluna ha considerat que «hi ha poques queixes» en comparació a altres àrees, però això és conseqüència del sistema d'atenció i informació del pacient de la pròpia Conselleria, que ja «tria» el pacient.